Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.

Moderator: elf98

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inläggav Holton » 30 jul 2017, 12:50

svartöra skrev:Du ska lägga in det i /etc/fstab och starta om, men googla först så du vet vad du gör. Dumt om det blir fel där...

Har googlat ordentligt nu... Hittade detta som verkar innehålla rätt mycket matnyttigt:

http://www.zdnet.com/article/raspberry- ... e-sd-card/

En lista med mappar som linux ofta skriver till:
There are a variety of locations that GNU/Linux likes to make frequent writes. This is a list of entries below that I use as a starting point that should fit for most distributions.

tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,nosuid,size=100m 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime,nosuid,size=30m 0 0
tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime,nosuid,mode=0755,size=100m 0 0
tmpfs /var/run tmpfs defaults,noatime,nosuid,mode=0755,size=2m 0 0
tmpfs /var/spool/mqueue tmpfs defaults,noatime,nosuid,mode=0700,gid=12,size=30m 0 0

Nu ska det skrivas ihop något så att det mountas i ram, men samtidigt backupsparas till t.ex. USB en gång per dygn samt vid nedstängning och sedan laddas backupen upp i ramdisk vid uppstart. Borde vara rätt likt hur jag hanterar min ramdisk just nu...

Sedan kan jag tycka att man kanske borde testa att köra allt i Nard Os, verkar designat precis så som jag vill. Har presic beställt en till pi får prova Nard där =)

http://www.arbetsmyra.dyndns.org/nard/
Holton
Tar hemautomation på allvar

Inläggav svartöra » 30 jul 2017, 13:57

/var/run ligger redan i tmpfs (via en symbolisk länk).
/var/spool/mqueue hittar jag inte hos mig men det är väl sendmails mailkö-bibliotek. Om man kör sendmail och monterar det som tmpfs försvinner icke-levererade email om man startar om datorn.

Jag provade för ett bra tag sedan att ha /tmp som tmpfs och fick lite problem vid uppdateringar, men det kanske fungerar numera.

Kan hålla med om att Nard verkar vara den principiellt rätta lösningen om man ska göra en riktig produkt, men hemma sitter man väl i praktiken med något mellanting mellan produkt och utvecklingskort. Då vill man nog att konfigurationsändringar ska sparas permanent och det gör inte Nard, skulle jag tro, utan då får man ändra os-imagen manuellt. Men helt klart värt att prova.
svartöra
Gillar hemautomation

Inläggav Holton » 30 jul 2017, 17:29

svartöra skrev:/var/run ligger redan i tmpfs (via en symbolisk länk).
/var/spool/mqueue hittar jag inte hos mig men det är väl sendmails mailkö-bibliotek. Om man kör sendmail och monterar det som tmpfs försvinner icke-levererade email om man startar om datorn.

Jag provade för ett bra tag sedan att ha /tmp som tmpfs och fick lite problem vid uppdateringar, men det kanske fungerar numera.

Kan hålla med om att Nard verkar vara den principiellt rätta lösningen om man ska göra en riktig produkt, men hemma sitter man väl i praktiken med något mellanting mellan produkt och utvecklingskort. Då vill man nog att konfigurationsändringar ska sparas permanent och det gör inte Nard, skulle jag tro, utan då får man ändra os-imagen manuellt. Men helt klart värt att prova.

Ja, jag ska läsa på mer innan jag börjar mixtra...

Nard har en sådan funktion där man gör ändringarna på SD-kortet. Verkar som att ändringar görs och sedan vid reboot tar de verkan. Hittade detta i en faq:
How to store data in the SD-card?
The card path is /sdcard/ Accessing it will trigger a mount.

http://www.arbetsmyra.dyndns.org/nard/answers.html
Holton

Inläggav svartöra » 31 jul 2017, 01:45

Holton skrev:Nard har en sådan funktion där man gör ändringarna på SD-kortet. Verkar som att ändringar görs och sedan vid reboot tar de verkan. Hittade detta i en faq:
How to store data in the SD-card?
The card path is /sdcard/ Accessing it will trigger a mount.

http://www.arbetsmyra.dyndns.org/nard/answers.html

Det är ju bra, för då kan man "arbeta fram" en image som man sedan använder. Däremot kommer uppdateringar av OS ("apt-get dist-upgrade" osv) inte att slå igenom utan kräver att man bygger en ny image vid sidan av och distribuerar ut. Som sagt, en professionell lösning för professionella produkter. Hemmavid blir det kanske lite mycket overhead men det vet man ju inte förrän man provat!
svartöra
Gillar hemautomation

Inläggav Holton » 13 aug 2017, 20:03

Ytterligare ett problem... det verkar vara rätt glappt i 1wire-ledningen, titta på de båda bilder jag bifogar. Drifttid avgörs av två temperatursensorer, men har de sista dagarna gett sjukt hackiga kurvor, det saknas mätvärden helt enkelt, samma gäller både ute sensorn och den i poolen. Detta måste antingen bero på en glapp ledning innan sensorerna, eftersom alla är drabbade, eller så något vajsing i det där i2c-kortet som sitter på raspberryn... får åka och köpa ny kabel, det är billigast att börja där. Det stora glappet var då jag lämnade pajen avslagen under natten...
Ja, något är fel i alla fall... kan knappast vara så att alla fyra sensorer ballat ur samtidigt. Temperaturerna är lite knasiga... -14 grader i poolen idag, 13 augusti, känns lite orimligt, badade i den på eftermiddagen, men det kanske var då det var 35 grader...
Frågan är om det är rimligt att det är kabeln heller... -14 och +35 samma dag... kanske är kortet som gett upp. Men underligt att det ändå ger rimliga temperaturer där i melllan. Det borde ju vara mer galet än så i sådana fall... ja hur som, kabeln är billigast, börjar där.
Bilagor
pool_ute.png
pool_ute.png (23.25 KiB) Visad 97 gånger
tid.png
Drifttiden
tid.png (58.49 KiB) Visad 97 gånger
Holton

Föregående

Återgå till Mitt System