HCL och styrnig av rörelsedetektor

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås

Moderator: elf98

HCL och styrnig av rörelsedetektor

Inläggav Christwi » 22 nov 2017, 15:49

Är det möjligt med den enkla "programmeringen" som finns i HCL få till följande händelse:
Om rörelsedetektorn på gården upptäcker en rörelse mellan 00:00 och 6:00 varje dag
=> Tänd ytterbelysningen på flera ställen
Övrig tid, ingen åtgärd.

Att få till så att lyset tänds vid rörelse är enkelt, tricket är tidsintervallet.
Fungerar tex: Kl 00:00 sätta rörelse detektorn i Force arm (gissar det betyder att Larm sätts på) (alt Larm på)
Sen en scen med Rörelsedetektor = Överträdd och larmad => Tänd lyset
Sen en scen som kör Larm av kl 06:00 varje dag

En annan variant som jag funderar på: Intervallbaserat mellan 00:00 och 06:00 med 1 min intervall, då kollas om RD = överträdd => lyse på.
Nackdelen med den är att den inte reagerar direkt när RD blir överträdd, worst case 59 sek, en evighet om mörkrets män tassar runt huset.

/Christer
Christwi
Wannabe

Re: HCL och styrnig av rörelsedetektor

Inläggav Christwi » 12 dec 2017, 14:23

Hej,

Nu har jag gjort framsteg och löst problemet.
Förutsättning:
På kvällarna har jag ytterbelysningen tänd men vid en viss tidpunkt, i mitt fall kl 23:30 så släcks ytterbelysningen och gården blir mörk. Då vill jag aktivera en "larmfunktion" som tänder belysning om någon rör sig på gården.
Lösning:
Jag har skapat en variabel = Larm: 0/1 När den är 0 = Larm av, 1 = Larm aktiverat
När ytterbelysningen släcks kl 23:30 så sätts Larm = 1
När det sen detekteras en rörelse så tittar den på om Larm = 1, då tänder den olika belysningar och sen släcker dem efter ca 90 sekunder.
Först tänds ytterbelysningen, sen efter 5 sekunder tänds även belysningen i vardagsrummet. Om en obehörig då stannar kvar på gården så har den starka nerver....
Kl 6:00 körs en scen som sätter Larm = 0

För att få lite statistik så här i början på hur mycket spring det är på gården så skicka jag även ett mail till mig själv om vad som sker.
Så här långt: Ett larm nu i lördagsnatt kl 5:17, vi var bortresta och ingen bil på uppfarten. Det lockade tydligen till husesyn...

Om någon är intresserad så kan jag dela med mig av programmeringen/koden.

/Christer
Christwi
Wannabe

Återgå till Programmering