Telegesis och Home Assistant

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.

Moderator: elf98

Telegesis och Home Assistant

Inläggav louie » 30 nov 2017, 11:01

Hej,

Köpte en Telegesis zigbee sticka för ett tag sedan och har frenetiskt försökt få den att fungera med Home Assistant på min RPI3. Om jag förstått det rätt skall man använda Home Assistants komponent "zha", men när jag konfigurerar den så hänger sig hela HA vid uppstart.

Min konfiguration
Kod: Markera allt
zha:
  usb_path: /dev/ttyUSB0
  database_path: /home/homeassistant/.homeassistant/zigbee2.db

homeassistant.log
Kod: Markera allt
2017-11-30 10:00:33 WARNING (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of zha is taking over 10 seconds.

Någon som fått det att fungera?
louie

Re: Telegesis och Home Assistant

Inläggav jeeloo » 04 dec 2017, 14:06

Hej, jag har tyvärr ingen lösning på problemet. Jag har fastnat på precis samma problem så jag är också väldigt intresserad av en eventuell lösning. Jag beställde Telegesis stickan på Black Friday i tron att det bara skulle vara att plugga in och köra med Home Assistant efter som det står så i produktbeskrivningen...
Finns en issue på github - https://github.com/home-assistant/home- ... ssues/8922 och enligt den så verkar det som att det skulle kunna fungera om man försöker några gånger men jag har aldrig fått den att starta med zha i config filen.
jeeloo

Inläggav rundaqvisten » 06 dec 2017, 21:24

Samma problem här. Har provat omstart ett flertal ggr, bytt USB port mm. No luck.
Lite smått irriterande när produktbeskrivningen här på m.nu säger "Plug n Play".
rundaqvisten

Inläggav supportM » 07 dec 2017, 10:41

Hej, det verkar som dessa kan behöva flashas med en alternativ mjukvara för att fungera med HA.
Vi har tyvärr ingen HA-setup att testa på, så en kund ska hjälpa oss med detta och vi håller er uppdaterade. Förhoppningsvis har vi besked under nästa vecka.

//Jonas, m.nu
Användarvisningsbild
supportM
Moderator

Inläggav louie » 07 dec 2017, 15:06

Om ni behöver ytterligare test-setups så hör av er, köpte tre stickor och är mycket intresserad av att få dem att fungera :)
louie

Återgå till Support www.m.nu