Vera Plus minnesproblem

Diskussioner och support runt controllers, ex Vera Lite eller Fibaro Home Center 2

Moderator: elf98

Vera Plus minnesproblem

Inläggav DenSnea » 03 jan 2018, 08:20

Någon annan som upplever samma problem som jag? . Efter en firmware uppgradering så låser sig hela Veran och endast power led'en är tänd. Har lämnat den över natten för en firmware uppdatering och på morgonen fann jag Veran i just detta tillstånd.

Uppdaterade firmwaren när jag fick Veran och hade just detta problem men lyckades efter otaliga återställning lyckats få igång den. Nu är det åter samma problem.

När Veran väl fungerade var det stora problem med att försöka få Veran att uppdatera inställningar på enheter. Jag kunde ställa om parametrar, spara, gå ut ur enheten för att sedan gå in i I den igen och se att det är samma värden som innan jag gick in för att ändra.

Börjar starkt misstänka att jag har någon form av defekt minneskrets eftersom det är sådana fruktansvärda problem att spara ändringar.
DenSnea
Wannabe
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Vera Plus minnesproblem

Inläggav Mats789 » 03 jan 2018, 21:28

Nej, bara en gång på två år har behövt återställa den och det gick på första försöket. Jag föreslår att du kontaktar deras support.
Vera Plus med (Hue, Fibaro, Qubino, IKEA, Nexa, Sonos, Telldus, Sensative m.fl.) ... och på gång med Arduino
Mats789
Tar hemautomation på allvar
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Norrköping

Re: Vera Plus minnesproblem

Inläggav DenSnea » 03 jan 2018, 22:23

Har varit i mail kontakt med supporten hela dagen, enligt dom så bör man inte göra en firmware update om Veran visar tecken på lågt minne då det kan göra att enheten blir brickad :cry: . Har jag otur så kan jag lika gärna ta och slänga Veran efter det här tydligen. Han bad mig att lämna Veran inkopplad över natten och återkomma imorgon för att se hur den beter sig.
DenSnea
Wannabe
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Vera Plus minnesproblem

Inläggav Mats789 » 04 jan 2018, 20:14

Låter konstigt :shock: . Man borde ju kunna fabriksåterställa den, det gjorde jag via knapparna på Veran sedan återskapade jag den med en back-up. Intressant att få vet hur det kommer att gå, så återkom gärna.

Jag antar att du redan följer denna:
http://forum.micasaverde.com/index.php/ ... 735.0.html
Vera Plus med (Hue, Fibaro, Qubino, IKEA, Nexa, Sonos, Telldus, Sensative m.fl.) ... och på gång med Arduino
Mats789
Tar hemautomation på allvar
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Norrköping

Re: Vera Plus minnesproblem

Inläggav DenSnea » 04 jan 2018, 23:37

Har försökt massor med gånger att göra en fabriksåterställning men Veran reagerar inte ens längre på reset knappen, ingenting händer. Tråden du länkade verkar stämma precis med vad jag upplever också, och enligt Vera själva är problemet som sagt att minnet är slut när jag valde att göra en firmware uppdatering.

Har inte hört ett knyst ifrån Vera supporten idag, hoppas dom återkommer imorgon.

edit;
Provade att ta bort Veran från mitt konto och göra fler fabriksåterställningar. Efter det tredje försöket fick jag en respons från Veran med en blinkande power led, så jag lät den vara. En timme senare hade även wifi led'en tänt sig, något som inte hänt förut. Morgonen därpå så lyste alla led'ar och jag kunde logga in på Veran via lokala ip't.

Drog en lättnadens suck när jag upptäckte att Veran inte var död trots allt. Har gjort en återställning av samtliga enheter och nu är jag tillbaka från när allt gick åt pipan igen.

Dock kvarstår problemet med att Veran inte vill spara inställningar som jag gör på enheter. Läste i en tråd på micasaverde att någon som hade liknande problem på en annan Vera hade problemet att det var slut på minne, men om jag gör en SSH in i Veran och kör kommandot "free" så ser jag att jag har använt 92 mb av 256 mb. Visst är nästan hälften borta men så illa tycker jag inte det är att det inte skulle gå att spara någonting.

edit:
Tillbaks till ruta ett! Jag fick bekräftat av supporten på Vera att senaste firmwaren som släpptes den 19 december är dålig med full av buggar som gör Verorna instabila. Han gav mig en länk jag skulle lägga in i Verans dashboard med en firmware downgrade så jag kunde gå tillbaka till tidigare version. Gjorde detta, men Veran vägrade koppla upp sig mot internet. Kunde bara komma åt den lokalt. Startade om Veran, och nu lyser enbart power lampan och den är åter helt död....

Ärligt talat så är jag bara minuter ifrån att kasta in handduken och slänga skiten åt h*****e. Hur kan man ens släppa en firmware som förstör produkterna!?
DenSnea
Wannabe
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Vera Plus minnesproblem

Inläggav deedje » 09 jan 2018, 12:05

Min Vera Plus har också vart helt knasig, det startar om konstant.
Dom skyllde på att det var för lite minne för loggarna, jag satte i ett USB minne som loggarna sparas på, samma fel fortfarande.
Dom försökte återställa den, Först fick jag nån annan persons Backup inläst på min Vera, Skrev till dom så dom återläste min backup igen.
Fortfarande samma fel, säkert haft mailkontakt med den i 4-5 månader, dom återställer och säger att det ska fungera, sedan efter 2 dagar blir det samma fel igen. Veran startar om 3-4ggr per dag.

Nu har massa enheter börjat tappa kontakten med min Vera, så när man ska släcka massa lampor så tar det ca 4-5 minuter. Alltså det går snabbare att resa sig ur sängen och släcka dem manuellt.

Har beställt en Homey nu så Veran ska slängas ut hade jag tänkt. Tråkigt att det ska bli så, men när supporten tom slutar svara på ens mail så orkar man bara inte.
deedje
Gillar hemautomation
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2016, 18:45
Ort: Karlskoga

Re: Vera Plus minnesproblem

Inläggav DenSnea » 09 jan 2018, 16:11

Låter som ett värre problem ändå får jag säga. Skapligt irriterande fel dessutom om man aldrig kan få det att funka mer än två tre dagar åt gången.

Satt med Vera supporten i telefon i 2 timmar igår och efter mycket trixande och fixande så fick vi tillslut liv i Veran och den kunde koppla upp sig mot Nätverket. Hon jag pratade med repeterade åter att den firmware som dom pumpat ut har problem och att hon nu aktiverat remote access för supporten på min Vera. Hon bad mig avvakta med att göra något med Veran förrän jag fick ett mail från henne om att det var klart.

Nu på förmiddagen fick jag ett mail från Veran: "controller down, please check your internet connection", därefter ett mail från supporten där hon sa att det nu var klart, jag skulle kolla av statusen på led på Veran och logga in på den när alla lyste med fast sken.

Har fortfarande inte fått något mail om att Veran är uppe på nätet igen så blir väl spännande att komma hem och se... Befarar väl det värsta :(

Var inne på en Homey från allra första början men då jag egentligen har börjat på fel spår inom hemautomation pga snålhet (läs 433 MHz) så ville jag inte slänga alla uttag och reläer jag köpt på mig. Homey n hade fått kritik för lite dålig räckvidd på 433 MHz samt att jag fått informationen om att Nexa dimrar ej funkar med Homey, därför föll det på en Vera med Rfxtrx modul istället.
DenSnea
Wannabe
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03


Återgå till Controllers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron