Kan man styra 2 rullmotorer samtidigt.

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.

Moderator: elf98

Kan man styra 2 rullmotorer samtidigt.

Inläggav Challe77 » 08 jul 2018, 15:25

Hej, jag undrar om man kan styra 2 rullmotorer samtidigt med den fjärrkontroll som man kan köpa till, te.x att båda rullar ned när man trycker på fjärrkontrollen. Är fjärren och rullmotorn rf kontrollerad?, tänkte sätta en motor i en träram, går signalerna igenom den precis som radiovågor eller finns det speciella rf mottagare man kan köpa till rullmotorn?, Kan man variera hastigheten på rullmotorn på något sätt?
Jag tänkte bygga en motor masknings lösning till min projektorduk. Slutligen är det någon som har programmerat en harmony remote istället för att använda kontrollen?
Challe77

Re: Kan man styra 2 rullmotorer samtidigt.

Inläggav Mats789 » 10 jul 2018, 18:56

Jag försöker svara på några av dina frågor:
Hej, jag undrar om man kan styra 2 rullmotorer samtidigt med den fjärrkontroll som man kan köpa till, te.x att båda rullar ned när man trycker på fjärrkontrollen.

Jag antar att du avser 433 motorerna med tillhörande fjärr på m.nu. Ja, man kan styra två motorer med en kontroll på det sätt du beskriver.
Är fjärren och rullmotorn rf kontrollerad?, tänkte sätta en motor i en träram, går signalerna igenom den precis som radiovågor eller finns det speciella rf mottagare man kan köpa till rullmotorn?,

Ja, det går på rf (433 Mhz). En träram är inte något problem.
Kan man variera hastigheten på rullmotorn på något sätt?

Nej
Jag tänkte bygga en motor masknings lösning till min projektorduk ...

Här får någon annan svara :D

Tänk dock på att motorerna inte alltid är i synk förrän de kommer till ändlägena. De kan alltså stanna på lite olika höjd om man trycker stopp mitt i ned- eller upprullningen. Inte jättemycket, men ändå ...

Edit: Såg nu att detta var postat i Supportforumet för m.nu. Jag jobbar inte där men svarade eftersom jag har några sådana och känner till hur de fungerar
Vera Plus och Vera Edge med (Hue, Fibaro, Qubino, IKEA, Nexa, Sonos, Telldus, Sensative m.fl.) och Arduino, ESP8266
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Återgå till Support www.m.nu