Spänningsinjektor o avstängd dator?

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av BjörnH »

Vad händer när datorn gått ner eller avstängd av någon anledning och injektor är inkopplad? Jag har problem med lite för hög belastning på elementen i lillstugan där servern står, sökringen löser ut och UPS'n klarar ju inte ens en timma innan den stänger ner datorn. Misstänker att om jag har en injektor någonstans efter snöret inne i stora huset så kommer den att försöka strömförsörja den stängda datorns 5-volt via USB-adepter. Injektorn har sin försörjning inne i huset och ligger på en annan säkring, har separata säkringar i lillstugan.

Min fråga: Kan man bränna usb-adepter eller är den skyddad från ström bakvägen? Typ diod eller annat?
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av daromer »

En injektor är en injektor. Den ska bara skicka ström åt ett håll. Och det är vidare och inte bakåt.

Du kan givetvis använda en strömmatning efteråt och skippa ta strömmatning från USB-stickan helt. Så kör jag det.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av elf98 »

De injektorer som säljs på m.nu har enbart gnd + dq anslutet på inkommande port.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av BjörnH »

Okay men i USB-porten finns väl inget skydd för strömmatning åt fel håll, det skulle ju i så fall innebära att injektorn matad från 220 försöker försörja den avstängda datorns 5-volt. Borde ju kunna innebära överbelastning av injektorn.
Jag har idag två USB-adaptrar och jag måste ta ur 1-wire till det gemensamma 1-wire innan jag stänger datorn annars slutar 1-wiresystemet att funka på den andra datorn. Har bara skyddat serverdatorn med en diod på 5-volten efter USB-adepter . Kört parallellt ibland när jag testat programvara på den egna datorn. Förlorar ju 0.7 volt över dioden men det funkar ju ändå.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av elf98 »

Nej, 5v-tråden från datorn är inte ens ansluten. Endast DQ + Gnd från datorn är ansluten.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av BjörnH »

Tack, då kan jag skippa dioden jag har. Trodde att 5-volt var ansluten till 1-wire eftersom i mindre system det inte skall behövas injektor. Då är det DQ som är problemet som gör att den fungerande datorns 1-wire lägger av.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av elf98 »

Du skriver inte om injektorer längre? 5v är normalt anslutet från usb-adaptern, men aldrig på inkommande port på injektorer.

Man ska aldrig ansluta flera masters till samma nät.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av daromer »

Som sagt en injektor är en injektor. Den ska bara skjuta på ström på ett håll. Dvs frammåt i slingan.

Så kopplar du den emellan får du aldrig någon ström bakåt. Och skickar den bakåt är det inte en injektor i min uppfattning. Då är det en spänningsmatare av något slag.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Spänningsinjektor o avstängd dator?

Inlägg av BjörnH »

Okay, jag hade uppfattningen att det var en extra 5-volt som fyller på ström på linan, alltså att den ger ström i båda riktningarna på snörets 5-volt dit där spänningen är lägre. Alltså för att se till att det finns viss spänning i HELA linan. Nå, jag hoppar över det hela för nu och får testa själv om US´B-porten tillåter att spänning går in i datorn baklänges när den är avstängd och min version av injektor fortsätter att injicera ström från sin 220-anslutning lång borta. Tack för kommentarerna.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Skriv svar