"Timer" med %RH

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen

Moderator: elf98

Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Tottemannen
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

"Timer" med %RH

Inlägg av Tottemannen » 15 jul 2011, 18:49

Hej!

En liten fundering, finns det typ en "timer" med start/stopp vid en viss luftfuktiget.
Alltså, när luftfuktigheten överstiger en viss % så startar timern, och när luftfuktigheten understiger en viss % så stoppar timern.
Jag hade tänkt att koppla in min portabla luftavfuktare via "timern". Istället för att programmera vissa tider, som en digital timer, så knappar man in luftfuktigheten när den ska starta och stoppa.
Väderstation på Rasfallet, Ludvika.
http://www.ludvikasegel.com/wx

PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: "Timer" med %RH

Inlägg av PerM » 15 jul 2011, 19:01

Jag känner inte till någon färdig produkt du kan stoppa in i vägguttagen men beroende på dina förutsättningar så kan du rita upp ett schema med 1-Wire och Tellstick i BM för att bygga denna funktion. Kanske inte lika elegant, men en klart högre geek-faktor :)

Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen » 15 jul 2011, 21:50

Låter som en lösning. Dock har jag inte använt vare sig Tellstick eller 1-wire system, och har ingen erfarenhet av det alls.
Och jag gissar att det måste till nån sorts programmering för att få det att fungera.
Finns det nån bra dokumentation om 1-wire system och tellstick?

PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM » 15 jul 2011, 21:58

Det finns massor, Google is your friend :)

Oavsett om du väljer BM eller en annan mjukvara så behöver du en dator av något slag som du kopplar ditt 1-Wire nät till. I BM så behöver du inte programmera, där ritar du din funktionalitet mha logikkomponenter.

Tottemannen
Kontakt:

Inlägg av Tottemannen » 15 jul 2011, 23:12

Hmmmm, blev ju mest förvirrad, efter sökning på Google. :?

PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM » 21 jul 2011, 15:56

I all enkelhet är 1-wire trådbundna sensorer som man läser av med diverse pogram, t.ex. BM. De värden man hämtar från sensorerna får man sedan göra vad man vill med, de har väldigt lite egen intelligens.

I ditt fall kan du använda en färdigbyggd fuktsensor från m.nu och sedan koppla ihop den med en tellstik (f.n. via Switchking, väntar på Telldus nya drivrutin innan stödet läggs in direkt i BM) i ett schema. När sedan sensorn rapporterar en viss %RH så "säger schemat" till Tellstick att (avaktivera)aktivera din Nexa-switch. En viss hysteres är nog att föredra så det inte bliren massa till/frånslag när värdet ligger på gränsen.

Skriv svar