Fråga om Mysql och import

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
522167
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 mar 2013, 14:09
Ort: Hallen

Fråga om Mysql och import

Inlägg av 522167 »

Hej.


Jag har en egen webserver där jag loggar alla data från bl.a mina 1-wire sensorer...

Jag skulle vilja fråga om det är någon som vet hur man automatiskt kan importera CSV(.txt) filer till Mysql med t.ex 1 timmes mellanrum?

Kanske något PhP script eller ett program som fixar detta?

Tack på förhand.
http://www.hakansta.com
Raspberry Pi B+ - 3xDS18B20+ sensorer -
riro
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 feb 2008, 15:35
Ort: Falun

Re: Fråga om Mysql och import

Inlägg av riro »

Användarvisningsbild
522167
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 mar 2013, 14:09
Ort: Hallen

Re: Fråga om Mysql och import

Inlägg av 522167 »

blev tyvärr inget klockare på det... jag vet hur man importerar filer och använder mig bara av PHPmyadmin för att göra det, men jag behöver ett färdigt script för att få det att rulla automatiskt, vill inte göra samma sak om och om och om igen.
http://www.hakansta.com
Raspberry Pi B+ - 3xDS18B20+ sensorer -
jones
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2009, 13:25
Ort: Åbo

Re: Fråga om Mysql och import

Inlägg av jones »

522167 skrev:blev tyvärr inget klockare på det... jag vet hur man importerar filer och använder mig bara av PHPmyadmin för att göra det, men jag behöver ett färdigt script för att få det att rulla automatiskt, vill inte göra samma sak om och om och om igen.
Har inte kunnat testa att det fungerar, men:

Kod: Markera allt

mysqlimport --ignore-lines=1 --fields-terminated-by=, --local -u <användarnamn> -p <lösenord> <databas> TableName.csv
borde kanske gå? Byt ut , mot ; eller vad du nu har som "separator" mellan fälten, och förstås <användarnamn>, <lösenord> och <databas>. Namnet på filen måste vara samma som namnet på tabellen dit du vill importera datan.
Skriv svar