Styrning av pelletsbrännare

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flossy
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2013, 02:43
Ort: Sverige

Styrning av pelletsbrännare

Inlägg av flossy »

Halloj.

Jag har en äldre pelletsbrännare av märke eurofire. Den funkar, men lämnar en hel del att önska.
Bla så kan jag inte ställa vilket spann det ska vara mellan tända/släcka, så när man bara vill ha underhållsvärme för att det inte ska frysa så dundrar den på lite väl hårt.
Den är inte speciellt komplicerad. När temperaturen i pannan är låg så mata in lite pellets, tänd ett tändelement och vänta ett tag. efter det kör fläkten lite snällt ett tag, och sen kör fläkten fullt och öka matning av pellets till fullt.
När temp kommer upp i max så sluta mata, och efter ett tag sluta fläkta och låt den kallna.
repeat.

för att lösa det så behövs styrning av tändelement (relä), matning (relä), fläkt (steglös styrning på något sätt) avläsning av temp från pannan samt avläsning av en irsensor för att se om det brinner eller inte.
Jag funderar på att styra det från en rpi alt beablebone el arduino som jag oxo har liggande.

Anledningen till det hela är att ev så har styrenheten kastat in handduken (en diod som inte reagerar längre trots att det verkar funka som det ska, samt tändelementet slår aldrig av så livslängden är 1 månad istf några år) och den rackaren verkar kosta 14 papp och har ju en relativt bagatellartad arbetsuppgift (om än viktig).

Jag är utvecklare så logiken ser jag inte som ett problem då jag är utvecklare, men i övrigt så vet jag inte riktigt vart det kan gå snett.. Det känns som en relativt enkel sak att lösa, framförallt då allt redan finns inkopplat och används.

Är det någon som gjort något liknande och har lite do/dont's? hur läser man temp/ir i pi:en tex, har ingen aning om vad infon kommer ifrån mer än att temp kommer från pannan och ir(glöd) kommer från brännaren.

I förlängningen så skulle det vara smidigt att kunna mäta brandgaser/temp för att kunna få en bild av hur bra det brinner och automatjustera. webgränssnitt så man kan ge lite info om status, automatiska notifieringar, kunna justera diverse grejjer osv, men det är steg två.

/C
max nielsen
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2016, 16:53
Ort: olofström

Re: Styrning av pelletsbrännare

Inlägg av max nielsen »

Kom du någonstans i detta?
sohonastick7
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 mar 2019, 21:46

Re: Styrning av pelletsbrännare

Inlägg av sohonastick7 »

Som ett resultat är det något nytt på ditt ämne, jag är väldigt intresserad här.
Användarvisningsbild
bertilson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 dec 2009, 11:41
Ort: Borås

Re: Styrning av pelletsbrännare

Inlägg av bertilson »

Hej

RPI
+
Stand alone, med komplett OS, ethernet, WiFi massa färdig mjukvara et.
Enkelt att scripta i T.ex. python, som har färdiga moduler för GPIO:s finns även till C, och då är ju fördelen att man kam kompilera direkt på enheten.
-
Inga analoga ingångar så då behöver du ha digitala sensorer, alternativ en A/D Hat
SD-kort som kan krångla om man hanterar det fel.

Arduino
+
Strömsnål
Billigare
Har analoga ingångar
Ha färdig PWM ut.
-
Behöver mer mjukvaruutveckling
Svårare att kommunicera med, finns väl dock en liten enhet med WiFi som jag inte använt.


Resten vet jag inget om.
Jag hade valt båda delarna, en Arduino som samlar in signaler, och en Rasperry som sköter styrning, loggar, webgränssnitt etc.

1-wire grejer brukar vara billiga och enkla att mäta med. Har kört detta med OWFS och RRD-tool ganska mycket innan.

Dela med dig så mycket du kan här på forumet, älskar styrning av apparater :D
Skriv svar