Minneskort och minneskort. Hur ändrar jag storleken?

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Minneskort och minneskort. Hur ändrar jag storleken?

Inlägg av Dale »

Lite bakgrund: Kör ett gäng Raspberry Pi med lite prylar kopplade med 1wire. Har haft lite strul med att minneskorten får fel på sig. Har kört med 16GB SD-kort och microSD-kort med adapter och diverse SanDisk Ultra, SanDisk Extreme, Transcend och Kingston. Har använt SD formatter samt Win32DiskImager för att formatera och skapa samt återställa kopior på korten. Har även script som packar valda mappar och filer regelbundet till ett USB-minne som samtliga Raspberry Pi har. Scriptet kopierar även till någon nätverkshårddisk. Hängslen och livrem liksom.

Nu har ett par minneskort pajat igen. Har haft ett par TDK (https://www.m.nu/microsdhc-16gb-class-uhsi-p-2121.html) liggandes ifa liksom. Tänkte att de e bara formatera och blåsa över imagen och in med backuppen på databasen och fortsätta trodde jag men TDK minnet är för litet.

SanDisk 16GB minneskort innehåller 15931539456 bytes och TDK 16GB innehåller 15560867840 bytes. Det betyder att det inte går att kopiera allt från SanDisk till TDK för TDK är 370671616 bytes (cirka 370MB) för litet. Detta kommer sig genom att TDK räknar att 1kB är 1000 bytes och SanDisk räknar att 1kB är 1024 bytes. :?

Fråga: Någon som har nått bra tips på hur man ska få plats med en image som är 370MB för stor?
Åt andra hållet funkar det men vill hu helst slippa installera om och konfigurera om hela paketet bara för minneskorten skiljer sig lite i storlek. Man är ju lite lat med. :wink:

PS. Fick lägga imagen på några 32GB-kort så stopp är det iaf inte men men......känns lite onödigt på nått sätt.
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Användarvisningsbild
motoz
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 feb 2015, 15:05
Ort: ostrobothnia

Re: Minneskort och minneskort. Hur ändrar jag storleken?

Inlägg av motoz »

Har aldrig gjort det men en efter en snabb googling verkar det ju vara hyfsat enkelt, tex http://softwarebakery.com/shrinking-images-on-linux

Loggar du data direkt till minneskortet då om du bränner upp dem så fort? Ett tips är att skapa en ramdisk som du kopierar databasen till vid uppstart och sedan loggar till och tex en gång i timmen kopierar över till minneskortet. Har kört så i tre år nu på samma minneskort.
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Minneskort och minneskort. Hur ändrar jag storleken?

Inlägg av Dale »

Har sett detta och liknande med men lite trixigt med bara ett gäng Raspberry Pi maskiner.

Jo jag loggar direkt på minneskortet. Har utgått från guiderna här på forumet/wiki. SanDisk minnen har körts ungefär 1,5 år sen började dom krångla. Fick nya på garantin och har ställt om i cron så det är dubbla/fyrdubbla längre tid mellan scripten nu men redan efter ett par månader har det börjat spöka igen. Vet inte om det är någon kombination av något annat för nu efter semestern så körde jag update, upgrade, dist-upgrade på maskinerna och har efter detta massa datatapp/brus.
graph_1v_rpi1wire_ute_mmm_20150820.png
graph_1v_rpi1wire_ute_mmm_20150820.png (40.34 KiB) Visad 9734 gånger
graph_1v_rpi1wire_ute_klimat_20150820.png
graph_1v_rpi1wire_ute_klimat_20150820.png (36.15 KiB) Visad 9734 gånger
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Användarvisningsbild
motoz
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 feb 2015, 15:05
Ort: ostrobothnia

Re: Minneskort och minneskort. Hur ändrar jag storleken?

Inlägg av motoz »

Vad jag har förstått så varierar det väldigt mellan olika tillverkare och olika modeller från samma tillverkare hur wearleveling fungerar internt på ett sd-kort, eller om det finns överhuvudtaget. Lite grisen i säcken då man köper alltså. En sak är säker bara, att sd-kort inte egentligen är tänkta för att skrivas till kontinuerligt, så man bränner ut dem förr eller senare. RRD-Howto på wikin är inte helt idealisk i det fallet då skripten skapar nya bilder hela tiden som skrivs till kortet oberoende om någon tittar på dem eller inte, men det är ju en enkel lösning.

Du kan förstås köra den där guiden på en raspberry också, men det är nog enklare att bränna tex ubuntu på en dvd-skiva eller usb-sticka och starta pc:n från den så har du alla verktyg du behöver enkelt tillgängliga (utan att installera nåt på pc:n alltså)
Open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Minneskort och minneskort. Hur ändrar jag storleken?

Inlägg av Dale »

Jo det där med att skriva himla många gånger till SD-kort har jag hört inte är nått vidare. Man lär av misstag. Det där med skapa en RAM-disk och köra mot låter intressant. Ska kolla på det. Har ett par RPi's kopplade på 12 voltsbatteri och solpaneler/vindgeneratorer så man jagar ju nått som drar lite ström med. RPi som drar mindre än 2,5-3 watt är svårslaget. ;-)

Blir nog till att skaffa en Live-skiva av Ubuntu och peta in i en windowshink å se om det går att få till krympningen. Annars får jag väl stoppa i dom där "små" 16GB korten i någon kamera eller bilstereon. :-D
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Minneskort och minneskort. Hur ändrar jag storleken?

Inlägg av flyvert »

Har själv sabbat tre kort o tillika installationer av allt man måste in med... :evil:
Kör sex Raspberrys 24x365 och problemet har bara drabbat databasservern.

Nu har jag databasen (MySQL) på en extern SSD/USB disk som på nåder (polyfusen har löst två gånger vid "för snabbt" påslag/avslag) matas av Raspberryns akilleshäl till "powersupply" och det snurrar på fint!

Har gjort installationsskript o backupskript som väsentligt underlättar återställning vid krasch.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar