Idag...

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Idag...

Inlägg av elf98 »

Ska jag softa! Ledig från Ambulansen & ingen backlogg på ordrar! Bara lite små programeringsprojekt att titta på!

Vad ska du göra?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av Plutonium »

Härligt.
Själv har jag precis kommit hem från jobbet, där vi haft Strid i bebyggelse hela veckan, så man är gott mör i kroppen.
Sitter nu och går igenom de dagliga sidorna (liksom denna) och tar vara på tillvaron med sambon innan sonen vaknar.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av Niklas »

Eh.. jag skulle på "UnderBARA barn"-mässan idag med hela familjen inkl. fru.
Läst att det ska bli halka och ville därför köpa nya däck. Beställer tid hos Brabil klockan 12 och åker dit. Jag och min äldsta dotter får vänta i 40 minuter innan de tar min bil. Däcken tar lång tid att byta och när det är klart så strular de med betalning. Jag ska betala mer än vad vi pratat om och de vill ha betalt för monteringen på fälgen vilket skulle ingå. Tydligen stog jag i fel kassa också så jag fick ställa mig i kö.. igen.. i en annan kassa trots att det var i den första jag lämnade in bilen. Allt som allt tog hela historan 3 timmar så vi har fått skippa mässan. Det blir att jag får åka utan frugan imorgon med ett eller två barn istället för hela familjen. Riktigt suuurt!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Idag...

Inlägg av CirruZZ »

Ja....bra fråga...kommer knappt ihåg!

Gick upp 04:15 för att sätta mig i bilen och köra till ett möte i Göteborg (från Ystad) som började 08:00. Mötet avslutat 12:00 och då var det bara att köra samma väg igen...fast åt andra hålet! Såååå kul! :? 7 timmar bil och 4 timmar möte.

Barnen har somnat nu...så nu tänkter jag "softa" framför TVn en kortis... innan jag också somnar! :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av elf98 »

Idag ska jag åka till Karlstad och se Quantum of Solace, för att sedan sova en natt på hotell.

Så varför åker man just till Karlstad?

Svaret är enkelt, där jag har inte varit på 10år!

Vad ska du göra idag?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 nov 2007, 13:48
Ort: Delsbo

Re: Idag...

Inlägg av bruka »

Efter att det varit en varm höst så har det helt plötsligt blivit vinter här, 10cm snö, -5 grader och strålande sol!
Om jag inte blir ute i det fina vädret så ska jag slipa och grunda mina sista köksluckor som jag håller på att måla om.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av Plutonium »

Idag skall jag sätta på vinterdäck på bilarna, börjar bli lite lurigt ute nu.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av Niklas »

Här är det mellan -1.5 till -4 just nu.
Fick på sprillans nya vinterdäck igår så jag är rustad nu. ;)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av elf98 »

Har jag varit hos tandläkaren....

0 hål!!!! YES!!!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av elf98 »

Har jag återigen varit i kontakt med Posten Logistik. Det kan vara rätt trögt och svårt att förhandla priser...

Förhoppningsvis kommer Postpaken på shop.temperatur.nu att bli _mycket_ billigare _snart_!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
bjorktorp
Gillar hemautomation
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 feb 2007, 13:55
Ort: Gistad

Re: Idag...

Inlägg av bjorktorp »

För att då fortsätta på idag-tråden...

Slit och släp på jobbet som vanligt till att börja med. Sedan, klockan 19:00, börjar äventyret, generalrepitition inför en konsertversion av Jesus Christ Superstar. Produktionsteamet har hotat med att kvällens övning skall hålla på "så länge det behövs". Vi får se om det drar över till fredag tom... Sedan blir det fyra konserter i helgen. Maffigt så det förslår. 230 i kören. Ola Salo: Släng dig i väggen...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av elf98 »

Idag och i morgon är jag gräsänkling...

Någon som vill komma över och dricka öl, se på film, spela Tv-spel, spela poker och skjuta luftpistol?!? :D

Idag kan jag konstatera att försäljningen på shop.temperatur.nu den senaste veckan gått strålande bra. Otroligt bra helt enkelt. Om försäljningen som varit den senaste veckan håller i sig går det att leva på shop.temperatur.nu... Konstigt värre!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av larky »

Idag har jag haft ledigt från tanten några timmar, så det blev lite luftgevärslek.
P1020572_lampa_c.JPG
Mer info och fler bilder;
http://karlander.net/projekt/arduino-flash-trigger.html
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av elf98 »

Och då var jag såklart tvungen att kolla in din sida lite mer! Tuffa bilder!

Och CNC-fräs... Vill också ha... :P

Kostnad? Krångligt med mjukvaran?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av larky »

Nja, styr-mjukvaran är superenkel och klart prisvärd; http://www.linuxcnc.org/ det finns live-cd att tanka ner. Problemet är att gå från ritad 3D geometri till ett fräsprogram att stoppa in i styrsystemet. För gravyr och 2,5D finns gratis http://www.cambam.co.uk/ som läser DXF och gravyr klarar den själv. Alternative försöka skriva G-kod för hand, eller med hjälp av excel.
Fräsar finns det hur mycket olika varianter som helst av, i sverige är det elektronikforumets mekatronikdel som gäller om man vill få hjälp, annars finns ju cnczone.com
Min fräs är en av 30 som togs fram genom en kille på elektronikforumet, byggd i MDF. Och det är kul att hålla på! Hittar nya användningsområden hela tiden... Hus till LCD? CNC-fräst!
För att få fräsen att faktiskt röra på sig används stegmotorer, och någon form av styrkort. De flesta på elektronikforumet har antingen drivsteg från http://www.bergan.se/ eller, för lite större men ändå inte stora maskiner, http://geckodrive.com/
Skriv svar