Fråga ang USB-kabel

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Hannes
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 jul 2019, 10:16

Fråga ang USB-kabel

Inlägg av Hannes »

Hej,

Jag har en snabb fråga ang följande produkt: https://www.m.nu/strom/usb-20-kabel-typ ... ge-nosto-2

Stödjer denna kabel dataöverföring? Den ligger under kategorin ström och det står inget om vilka hastigheter som stödjs, så jag blev osäker.


Vänligen,
Hannes
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Fråga ang USB-kabel

Inlägg av etompau »

Helt säker på att den funkar för dataöverföring. Har aldrig stött på en standard USB-kabel som inte har både data- och ström-funktioner.
Hannes
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 jul 2019, 10:16

Re: Fråga ang USB-kabel

Inlägg av Hannes »

Jag har stött på det flera gånger, det är relativt vanligt med billigare kablar. Exempelvis billiga kablar som följer med enkla powerbanks och liknande.
Är du verkligen helt säker? Har du erfarenhet av just denna kabel?
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Fråga ang USB-kabel

Inlägg av etompau »

OK. Den anges som "standard USB-kabel". Skulle den inte stödja dataöverföring borde det framgå.
Nej, jag har inte köpt just denna kabel.
Mr.O
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2014, 17:22
Ort: tebo

Re: Fråga ang USB-kabel

Inlägg av Mr.O »

Alltså nu är ju USB (Universal Serial Bus) en standard för en seriell databuss. Så heter den "Standard USB kabel" kan man både förvänta sig och kräva att den stöder dataöverföring.

Om inte är det klart skäl för reklamation.

Men visst denna kabel ligger som sagt i kategorin "ström". Och man kan konstruera kablar med USB-kontakter som enbart är till för strömförsörjning. Men då är det inte en "Standard USB kabel"...
Solhandra
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 sep 2020, 14:54

Re: Fråga ang USB-kabel

Inlägg av Solhandra »

etompau skrev: 08 jul 2019, 11:20 Helt säker på att den funkar för dataöverföring. Har aldrig stött på en standard USB-kabel som inte har både data- och ström-funktioner.
Det har jag stött på.
Har tillomed varit med om att en usbkabel börjat brinna av att ladda högtalaren den kom med.
Skriv svar