Styra 2-fas element i sommarstugan

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Trumpetskarven
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 nov 2020, 00:43

Styra 2-fas element i sommarstugan

Inlägg av Trumpetskarven »

Hej!

Vi har 5st 2-fas element i sommarstugan som jag skulle vilja kunna styra hemifrån.
Elementen är fast installerade och har alltså ingen stickkontakt.

Jag vill undvika batteridrivna saker, som tex batteridrivna termostater på elementen, då batterier har en förmåga att dö när det passar som sämst.

Elektrikern rekommenderade Defas system, men jag vill gärna ha ett öppet system, utan månadskostnad (som jag tolkade att det var på Defas system?)

Gärna vanligt wifi-styrning, jag har z-wave hemma men vill hålla det billigare och enklare i stugan.

Finns det relä för inbyggnad i säkrings skåpet som kan styra 2-fas element?
Eller säkringar med inbyggt wifi?

Jag har sett att det finns chassi till fibaro för montering i din-skena, men då måste man väl ha två relän för varje element?
Det blir många fibaropuckar och dyrt..

Ett alternativ är att byta elementen till nya med inbyggt wifi, men jag vill helst hålla kostnaden nere.


Väldigt tacksam för assistans i detta.
// T
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styra 2-fas element i sommarstugan

Inlägg av supportM »

Trumpetskarven skrev: 13 nov 2020, 00:58 Hej!

Vi har 5st 2-fas element i sommarstugan som jag skulle vilja kunna styra hemifrån.
Elementen är fast installerade och har alltså ingen stickkontakt.

Jag vill undvika batteridrivna saker, som tex batteridrivna termostater på elementen, då batterier har en förmåga att dö när det passar som sämst.

Elektrikern rekommenderade Defas system, men jag vill gärna ha ett öppet system, utan månadskostnad (som jag tolkade att det var på Defas system?)

Gärna vanligt wifi-styrning, jag har z-wave hemma men vill hålla det billigare och enklare i stugan.

Finns det relä för inbyggnad i säkrings skåpet som kan styra 2-fas element?
Eller säkringar med inbyggt wifi?

Jag har sett att det finns chassi till fibaro för montering i din-skena, men då måste man väl ha två relän för varje element?
Det blir många fibaropuckar och dyrt..

Ett alternativ är att byta elementen till nya med inbyggt wifi, men jag vill helst hålla kostnaden nere.


Väldigt tacksam för assistans i detta.
// T
Hej,

Kollat https://blog.m.nu/styra-3-faser-eller-h ... ia-z-wave/? Byt ut Z-wave produkten mot valfri WiFi produkt, t ex Shelly, så är du hemma?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Trumpetskarven
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 nov 2020, 00:43

Re: Styra 2-fas element i sommarstugan

Inlägg av Trumpetskarven »

Tusen tack Erik!!
Trumpetskarven
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 nov 2020, 00:43

Re: Styra 2-fas element i sommarstugan

Inlägg av Trumpetskarven »

Tack för svar!
Jag körde på kontaktor och shelly-puck. Elektrikern har precis installerat grejerna, så jag ska åka upp och aktivera pucken. Tror det blir en bra och enkel lösning.
Skriv svar