MyTemp.se - En ny professionell temperaturövervakningstjänst

Länkar till intressanta sidor som handlar om väder postas här. Länkar till privata vädersidor hör hemma i Förslagskategorin!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

MyTemp.se - En ny professionell temperaturövervakningstjänst

Inlägg av elf98 »

Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: MyTemp.se - En ny professionell temperaturövervakningstj

Inlägg av gein »

Jag reagerar över att det känns dyrt. Okej att startpaketet kostar en slant men sedan 69kr/månaden(!). Hutlöst imho. Tjänsten som sådan är säkert attraktiv för den skara som inte klarar av/orkar att göra något eget men ändå vill ha en ordentlig temperaturövervakning. Verkar dock inte ha stöd för wifi vilket känns synd.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: MyTemp.se - En ny professionell temperaturövervakningstj

Inlägg av elf98 »

Mer feedback tack!

Huruvida 69kr ink moms/månad är dyrt eller billigt för ett plug and play-system med larmfunktion och stöd för 25 givare kan man diskutera i oändlighet.

Jag tror inte att hemmafixarna kommer att köpa produkten. Troligtvis är det mest intressant för företag som enligt lag måste föra temperaturloggar, företag som behöver få larm vid temperaturavvikelser, företag som vill följa processtemperaturer, etc etc.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: MyTemp.se - En ny professionell temperaturövervakningstj

Inlägg av gein »

elf98 skrev:Huruvida 69kr ink moms/månad är dyrt eller billigt för ett plug and play-system med larmfunktion och stöd för 25 givare kan man diskutera i oändlighet.

Jag tror inte att hemmafixarna kommer att köpa produkten. Troligtvis är det mest intressant för företag som enligt lag måste föra temperaturloggar, företag som behöver få larm vid temperaturavvikelser, företag som vill följa processtemperaturer, etc etc.
Larmfunktion i all ära men det låter ju betydligt mer avancerat än vad det är, både att skicka e-post och sms är en baggis rent tekniskt. Sms-utskick är inte ens dyrt längre. Men det är klart, om man riktar sig mot företag så kan man ta helt andra priser. Men isåfall skulle jag vara mycket mer tydlig med det på hemsidan. Kanske till och med ha två olika prissättningar, privatperson och företag. Jag skulle inte som privatperson betala 69kr/mån för det här iaf. Som företag? Absolut, om jag behövde det.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: MyTemp.se - En ny professionell temperaturövervakningstj

Inlägg av elf98 »

Vad tycker du det skulle det vara värt som privatperson då?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: MyTemp.se - En ny professionell temperaturövervakningstj

Inlägg av gein »

elf98 skrev:Vad tycker du det skulle det vara värt som privatperson då?
Svårt att säga, men spontant kanske 30-40kr/mån för privatpersoner och drygt det dubbla för företag (som kanske också får tillgång till fler/mer avancerade funktioner). Nåväl, vi behöver inte hänga upp oss på priset. Det var mest något jag spontant reagerade över när jag gick in på hemsidan. Kanske därför att 69kr är precis den summa jag betalar till Telia för att surfa obegränsat från mobilen vilket för mig personligen är betydligt mer värdefullt (även om tjänsterna inte går att jämföra givetvis).
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: MyTemp.se - En ny professionell temperaturövervakningstj

Inlägg av larky »

(Diskussion som spårar ur)
Jag håller på att göra om min lösning med filserver och mätning hemma och det som är helt avgörande för ekonomin är elförbrukningen. Om man ska räkna på en livslängd på 5 år för grejerna, och det är nog i många fall lägre än verklig driftstid, så ska varje watt systemet drar multipliceras med 50 för att få kostnaden över 5 år. Det gör stor skillnad att ha en dator igång som sköter allt eller en liten router/NAS/NSLU2/Mytemp mätbox som nästan inte drar någon ström.

Jag tror att det är bättre att ge ett årsabonnemang, och relatera till elkostnaden om man ska driva något liknande själv.


Typ 149:- /år för en nätverksansluten mätbox som ska klara räknare, vanliga tempgivare och högtemp är svårt att säga nej till, men för just mig som vill ha en filserver åtkomlig är det inte en lösning jag letar efter i första hand, det blir en hackad NAS.
Skriv svar