Om Gunnar gflygt i forumet

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gflygt
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 101
Blev medlem: 26 jul 2009, 08:24
Ort: Stockholm

Om Gunnar gflygt i forumet

Inlägg av gflygt »

Jag har hållit på med datorer sen slutet på 80-talet. Jag var ansvarig för ett system på jobbet, som styrdes av en ABC800, där det fanns en Tablå för utsändning av Radio för Radio Sweden. Det fanns en yxig Basic-editor för denna tablå, som jag var trött på. Lärde mig därför assembler via Peter Nortons "Programming the IBM PC". En stor hjälp var också, PC Magazine, som hade ett antal assemblerprojekt i varje nummer. Ett jag fastnade för var Ted - Tiny Editor, som var himla snyggt uppbyggd, och perfekt för att lära sig att skriva direkt i bildminnet bland annat.

Så jag satt en semester ute på landstället, med datorn placerad i morsans vävstol (hon vävde bara på vinterhalvåret), och skrev ihop min Tablåeditor. Den blev väldigt bra, om jag får säga det själv, och när jag var klar med den skriven i assembler gjorde jag samma sak i C, men med en massa extra features, eftersom det var så förhållande lätt att skriva i C jämfört med assembler. :-)

Det var då det, sen föll programmeringskunskaperna i träda, jag gjorde ett tappert försök att försöka skriva lite till Windows nån gång 1990, men det var inte särskilt roligt, så det fick vara.

Började sen inte på allvar arbeta med datorer förrän 1996, då jag blev ansvarig för Radio Swedens ljudhanteringssystem "Radioman". Halkade där på ett bananskal in på Unix. Vi hade först Novell SFT III för lagringen av ljud och Oracledatabas, men efter en del strul valde vi Sun-maskiner i stället. Så jag har administrerat diverse Unix-system sen 1997, och är sen 2001 ansvarig för bastjänster på Sveriges Radio, DNS, NTP SMTP etc. Allt rullar på olika Unix-dialekter, med övervikt för FreeBSD.

Numera kör jag privat mest Mac, och har även en Mac som arbetsverktyg på jobbet. Fungerar ju helt sömlöst med de system jag administrerar.

Det blev långt det där, men ger kanske en liten bild av min datorvärld i alla fall.

I övrigt fyller jag 60 om en månad, men hänger med hyfsat ändå tror jag :-)

Gunnar
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Om Gunnar gflygt i forumet

Inlägg av Quart »

Välkommen till temperatur.nu :)
roseen
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 maj 2009, 10:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om Gunnar gflygt i forumet

Inlägg av roseen »

Har du jobbat på Sveriges Radio också?

När jag gick i högstadiet, nån gång kring 1982, och skulle prya (eller "praa" som det hade döpts om till), så hade jag den enormt stora turen att få jobba på radion. Mitt jobb var att inför inspelningar/sändningar hämta all utrustning som hade beställts till en studio och få den på plats. Allt från att koppla in mickar till att hämta upp flyglar ur källaren...
Om man hade tur kunde man sen få sitta kvar ihop med teknikerna och titta på. Otroligt spännande för en kille med både ljud- och teknikintresse!

Och jag minns att det var en kille som hette Flygt som jag satt med flera gånger.
gflygt
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 101
Blev medlem: 26 jul 2009, 08:24
Ort: Stockholm

Re: Om Gunnar gflygt i forumet

Inlägg av gflygt »

roseen skrev:Har du jobbat på Sveriges Radio också?

Och jag minns att det var en kille som hette Flygt som jag satt med flera gånger.
Jag inte bara har jobbat på Radion. Jag arbetar där sedan 1969. Max 5 år kvar till pension. Och avd jag vet är jag den enda teknikern under min tid på SR i Stockholm, som har hetat Flygt. :-)
Skriv svar