Nisse Husberg är jag

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Nisse Husberg
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 okt 2009, 08:41
Ort: Hindersby, Medåker

Nisse Husberg är jag

Inlägg av Nisse Husberg »

Bondlurk i Hindersby i Nyland (Svensk-Finland) men har ett hus i Medåker, Arboga också.

Jag började bygga elektronik som 11-åring (diodmottagare i tvålaskar) och den vägen är jag på än. Senare studerade jag till elektronikingenjör vid Tekniska högskolan (Helsingfors) men slapp aldrig ut ur den utan blev kapad av en professor som drog in mej i teoretisk datateknik. I 30 år sysslade jag med både praktisk och teoretisk datateknik men slutade år 2004 och återgick till bondeyrket till 150 % vilket jag inte ångrar även om inkomsterna är nära noll.

Vi har byggt ett optiskt fibernät i byn som är det näst första byanätet i landet (bara fem dagar efter en by i Österbotten) och kör sedan 6 år tillbaka med 100 Mbit/s.

Principen är att köpa skrot och lappa ihop det. Allting är hemlagat (utom vissa burkar som är så billiga att det inte lönar sej). Jag har ett eget datanät som jag har kopplat en hel del elektronik till - senast torkmätningar som skall byggas ut till styrning. En ny flispanna på 60 kW skall installeras ännu i höst och styrcentralen bygger jag förstås själv. Nätkamera och väderlek finns förstås på nätet.

Det är inte bara kul med temperatur och väder - för mej är det livsviktigt. Jag kollar vädret flera gånger per dag, bl. a. SMHI:s lantbruksväder och yr.no.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Nisse Husberg är jag

Inlägg av CirruZZ »

Välkommen!

Då har du säker sett denna tråd Caston system 2
Nisse Husberg
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 okt 2009, 08:41
Ort: Hindersby, Medåker

Re: Nisse Husberg är jag

Inlägg av Nisse Husberg »

Nä, jag har alldeles nyss börjat läsa forumet så jag har inte hunnit med mycket.

Men så har jag en kallufttork (plantork) som fungerar på helt annat sätt. Den har åtta lårar (gamla torken) på totalt 7x24 meter med hålplåt o botten och fylld till högst 1 meter. Den nya torken är 12x14 meter av s.k.östgötatyp (körbar upp till 10 ton).

Det behövs ett helt annat mätsystem än i en varmluftstork. Men jag kollade in länken och den var intressant därför att jag har fliseldning också (bygger om som bäst) och där kan man använda sådant.

Tack för länken !
Skriv svar