Ännu en från Haninge...

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
pethson
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 maj 2007, 23:17
Ort: Borlänge
Kontakt:

Ännu en från Haninge...

Inlägg av pethson »

Hej jag heter Peter och snubblade in här när jag började leta 1-wire lösningar.
Jag planerar att byta ut min oljebrännare till en Pelletsbrännare och då behöver man hålla koll på rökgaserna som skall vara inom ett visst intervall för att man skall få så effektiv förbränning som möjligt.
Då kan man ju sätta en typ stektermometer i skorstenen, men givetvis vill man ju kunna se det där på distans.
Och skall man ändå sätta upp något som mäter temperaturen där så kan man ju mäta temperaturen på utgående vatten från pannan och sedan på returvattnet och då vill man ju veta hur varmt man har i respektive rum. Och på så vis kan man ju få ett hum om förbrukning. Men innetemperaturen är ju beroende av ute temperaturen.....

Så då har jag börjat med att skaffa en La Cross WS-3600 för att föra statestik på väder. Och jag har börjat med att sätta upp en linux server som med hjälp av OWFS skall mäta lite temperaturer i huset.

Dessutom har jag fått elektrikern som bytte min elmätare att dra ut trådar för pulserna så jag kan mäta el förbrukningen.

Så nu föds ständigt nya planer på saker som går att mäta och jag letar efter ett enkelt sätt att mäta vattenförbrukningen.

Men så är det ju tiden som sätter käppar i hjulen, men den som lever får se...


///Peter!
pethson
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 maj 2007, 23:17
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Ännu en från Haninge...

Inlägg av pethson »

Oj det var länge sedan jag skrev denna presentation.
Sedan dess har vi flyttat och bor nu mera i Borlänge.
Vi har där med ett nytt hus och automatiseringen började om.
Idag kör jag med Home-Assistant som grund och till den har jag kopplat både Z-wave, ZigBee, 433 och ett antal ESP32
Vi har övervakningskameror som rullar mot BlueIris och ständigt bygger vi på med olika finesser.
Efter att svärmor klagade på att det inte går att tända och släcka så har devisen blivit att att allt skall gå att hantera som förr i världen, men automatiken skall snurra och hjälpa till. Men om tekniken inte är igång så skall allt ändå rulla på som vanligt...

///Peter!
Skriv svar