Om Hans Palm

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 jun 2007, 18:21
Ort: Linköping
Kontakt:

Om Hans Palm

Inlägg av hanpa »

Är väl i startgroparna fortfarande, har ganskas nyligen fått upp linuxburken i god status så det börjar bli dags att koppla lite.

Har mätt temperatur förr med diverse hembyggen. Använde bl.a. en givare som ger en varierande pulscykel som man kan sampla och översätta till temperatur (finns hos elfa). Under en kort period hade jag två sådana installerade på jobbet (Saab) på två olika datorer och sidor av huset för att få skugga på minst en sida. Gjorde ett hack i VB för att läsa av bägge via nätverket och ta minvärdet. Men sen kom säkerhetstänkandet och man kunde inte längre koppla in någon hårdvara. Nu har vi dessutom bara tunna klienter. (snyft).

Har byggt mycket datorer men det var mest förr, innan jag bildade familj och fastnade i jobbet. Köpte en 68000-processor från USA under början på 80-talet, kopplade upp på breadboard och singelsteppade med kabel på klocksnöret. Handassemblerade ett "os" till den på 8K (efter att först ha byggt en EPROM-brännare...). M.m. Har alltid haft en massa datorer. Har fortfarande lödkolven kvar. Nu har jag sedan ett år villa och en massa planer på övervakningssystem, temperaturmätning m.m. Ska bli kul!

Vad gäller presentation av temperatur så vill jag ha något snyggt sätt att visa med hårdvara. Har idag en Squeezebox2 som egentligen är till för att spela musik streamat från en dator men det finns en massa plugins för vad som helst plus att man kan göra egna. Jag vill visa temperaturen på displayen när jag inte spelar musik, både inomhus och utomhus. Köpte på mig två till begagnade Squeezeboxar så nu visar jag temperatur, aktuell effektförbrukning m.m. i köket, vardagsrummet och mitt sovrum. Grundvisning (mer info via undermenyer):

Bild
Akt. temp/5 källor min8h max8h effektförbrukning

Elförbrukningen finns även via webben på http://hemma.webhop.org
Larm sker via mail till mobilen när strömmen försvinner och sen nytt mail när den återkommer igen.

Har fruktansvärt många idéer men fastnar oftast i praktiska problem kring vilken typ av nätverk jag vill ha, kablar, lådor, strömförsörjning m.m. Exempel på saker som jag tänkt göra:

- Mäta temperaturen i de flesta rum (har jättevilla så det är rätt många)
- Komplettering med SMS-larm, antingen via SMS-modul eller mobil via GNOKI eller så nöjer jag mig med en mail->SMS-tjänst.
- Kanske mäta utomhus men är inte jätteintresserad eftersom jag i dagsläget plockar från http://www.temperatur.nu och bildar medianen och det duger alldeles utmärkt. Möjligen för att det går och för att bidra med ett mätvärde.
- Känna av om posten har kommit i brevlådan. Även lägga in en belysning i brevlådan vid tömning för på vintern är det så mörkt att man knappt ser nåt.
- Diverse larm för inbrott, glömt att låsa, glömt att stänga fönster osv.
- Fuktlarm eller kanske övervakning via vattenmätaren, den ska ju inte gå när ingen är hemma, möjligen ett minimalt läckage från toaletterna.
- Nätverkskamera för larm och bilder som sparas undan som bevis vid ev. fullbordat inbrott.
m.m.
- Diverse automation av belysning inomhus med rörelsesensorer.