Zaphod_bee Karlstad nyfiken på 1-wire

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
zaphod_bee
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 sep 2011, 20:21
Ort: Karlstad

Zaphod_bee Karlstad nyfiken på 1-wire

Inlägg av zaphod_bee »

Hejsan.

Jag är 42 år och bor med familj bestående av min sambo och två pojkar på 4,5 respektive 7 mån, knappt en mil norr om Karlstad.

Familjen gör att jag inte kan ägna mig så mycket åt detta med temperaturer och styrningar så som jag vill, men det finns massor av idéer i huvudet.

Jobbar som IT-konsult på hårdvarusidan, vilket detta med 1-wire passar hand i handsken.

Har just nu en del servrar i garaget som har lite olika uppgifter men jag ska försöka minimera antalet och köra virtuellt istället med VMware i stället(vill spara el). Den nyast maskinen är en HP Proliant Micro som jag kör VMware ESXi 4.1 på. Den i sin tur har en Win 2008 R2 som kommer att vara min temperatur och tellstick styrning.

Just nu mäter jag utetemp, garagetemp, framledning och returledning, samt i matrummet. Använder programmet LogTemp. Utesensorn har jag stoppat i en "upp och ned" vänd, vit innerkruka som sitter ca 40 cm ut från ytterväggen. Märker dock att solen påverkar en del än då.

Kort presentation av en datornörd.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Zaphod_bee Karlstad nyfiken på 1-wire

Inlägg av CirruZZ »

Härligt! Välkommen då till "nördarnas rike"! :D
zaphod_bee
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 sep 2011, 20:21
Ort: Karlstad

Re: Zaphod_bee Karlstad nyfiken på 1-wire

Inlägg av zaphod_bee »

CirruZZ skrev:Härligt! Välkommen då till "nördarnas rike"! :D
Jag känner mig redan välkommen hehe.
Och jag tackar för det. :mrgreen:
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Zaphod_bee Karlstad nyfiken på 1-wire

Inlägg av elf98 »

CirruZZ skrev:Härligt! Välkommen då till "nördarnas rike"! :D
Nu förstår jag inte alls vad du menar! Skulle det finnas nördar här? :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
zaphod_bee
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 sep 2011, 20:21
Ort: Karlstad

Re: Zaphod_bee Karlstad nyfiken på 1-wire

Inlägg av zaphod_bee »

elf98 skrev:
CirruZZ skrev:Härligt! Välkommen då till "nördarnas rike"! :D
Nu förstår jag inte alls vad du menar! Skulle det finnas nördar här? :)

Hehe.
Nörd är något positivt enligt mig :)

Har tänkt lite på min 230V mätare, återkommer med lite data under morgondagen eller till helgen.
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Zaphod_bee Karlstad nyfiken på 1-wire

Inlägg av MartinF »

Nördar är sådana som blir upphetsade över tråkiga saker. Eftersom här inte finns några tråkiga saker så tror jag ni kan släppa den frågan. Gôtt mä fler värmlänninger på forumet!
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
zaphod_bee
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 sep 2011, 20:21
Ort: Karlstad

Re: Zaphod_bee Karlstad nyfiken på 1-wire

Inlägg av zaphod_bee »

Jag hoppas att jag inom snar framtid(några månader) att jag ska kunna lägga till min temperatur i Stodene till temperatur.nu.
Varför snar framtid är några månader är att det inte går så lätt med två barn och ett intensivt jobb.
Skriv svar