Janne Loggar in

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Janne Loggar in

Inlägg av kaaswe »

Antar man ska presentera sig nu när man börjat hänga här och ställa massor av frågor.

Jag bor i Dalarna med familj och är 42, vi bor i ett gammalt rappat trähus från 1949 med dålig isolering, eller jag vet inte om 15 cm sågspån ens räknas som isolering längre. Har bytt tak, dränererat och byggt ut huset, men inte gjort något åt fasaden ännu. Byggde ett till garage istället =)

Började min karriär som PC tekniker, skrivare och monitorer mm, sedan blev det servrar och lite nätverk. Då på den tiden var det Novell mest med Windows 3.11 som klienter, sedan mer och mer NT. Några år som konsult och då var det Exchange 5.5, NT 4.0. Nu till vardags arbetar jag med intern IT drift, övervakning, brandväggar, proxy och säkerhet.

Fritiden (som inte räcker till) försöker jag fördela mellan att snickra det frun vill på huset, träna och döma Judo, åka Offroad MC och Enduro och sist men inte minst pilla med tekniska prylar hemma.

Jag har en Thermia Classic VP med Serie Interface som loggar allt från pumpen i en Access databas, programvaran heter SuperVision och är helt kass. Där önskar jag något bättre.

På min Windows 7 "server" som är central fillagring, printserver, gemensam och hemkatalog för familjens medlemmar har jag även min Tellstick och Switch King på toppen. Till det har jag blandat både waveman och Nexa mottagare och även 1 infälld för ytterbelysning på bron. Har kört det drygt ett år nu ,men då med Nexa home, gick över till SwitchKing under julhelgen och är mycket nöjd med dess funktioner.

Har även under några år pillat med att ersätta TV boxen med en egen installation, det är nu en liten PC med Ubuntu server och yaVDR 4.0 och XBMC på. Den har nu snurrat över 1 år och är tillräckligt "fru" vänlig. Alla i familjen har appar (AndroVDR) som man kan styra boxen med och byta kanal, sätta inspelning mm från. TV'ns fjärr har samma frekvens för att byta kanal som satelitkortets IR-öga så det fungerar med samma kontroll, dock inte funktionsknapparna. TV kortet är ett USB Tevii S-660 för satelit.

Nyligen har jag köpt en Raspberry och installerat Wheezy med OWFS, ett i2c kort för 1-wire och med hjälp av guider och tips på forumet har jag nu fått igång och börjat logga. Just nu har jag 3 sensorer, 2 temp givare på värmepumpen och en räknare på S0 utgången på elmätaren vid pumpen. Det är en Kamtrup som jag köpte beggad från Danmark för 700 kr inlk frakt.

På önskelistan står redan att jag ska skaffa fler tempgivare för ute, några i olika rum, golvvärme slingorna, i garaget samt en luftfuktighetssensor för att ha i husvagnen. Tänkte nog köpa ytterligare en Rasperyy med 1-wire kort och sätta upp en stage miljö, man kan ju inte labba i produktion heller =)

Detta kanske blev en längre presentation än jag tänkt mig ... men men.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Janne Loggar in

Inlägg av KungenAvPeking »

Med bristande fritid, så låter det som att du har att göra för ett bra tag framåt...
Med dina besök här, kommer du att märka att din fritid kommer att gå åt ännu mer, för det kommer nya spännande saker att testa hela tiden, allt eftersom utvecklingen går framåt och vi andra hittar på nya sätt att använda sakerna... ;)

Välkommen hit.
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Re: Janne Loggar in

Inlägg av kaaswe »

KungenAvPeking skrev:Med bristande fritid, så låter det som att du har att göra för ett bra tag framåt...
Med dina besök här, kommer du att märka att din fritid kommer att gå åt ännu mer, för det kommer nya spännande saker att testa hela tiden, allt eftersom utvecklingen går framåt och vi andra hittar på nya sätt att använda sakerna... ;)

Välkommen hit.
Ja så är det, och gosse om jag blivit nipprig nu när jag ser onlineförbrukningen i kw/h av pumpen. Och nu senaste dygnet med under -20 så går eltillskottet frekvent och nu ser man det så tydligt. Hjälp !! :?

Nu sänker vi inne tempen och tar fram filtar till familjen ;)
B.R.A
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 jan 2013, 08:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Janne Loggar in

Inlägg av B.R.A »

kaaswe skrev:Ja så är det, och gosse om jag blivit nipprig nu när jag ser onlineförbrukningen i kw/h av pumpen. Och nu senaste dygnet med under -20 så går eltillskottet frekvent och nu ser man det så tydligt. Hjälp !!

Nu sänker vi inne tempen och tar fram filtar till familjen
Håller med.... :lol: sen blir vi ännu mer poppis av frugan :lol:

Välkommen säger jag självklart oxå fast jag e ny jag med :wink:
HomeAutomation 2.0.2
Tellstick duo
LogTemp
1-wire MicroLan
www.b-r-a.se
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Re: Janne Loggar in

Inlägg av kaaswe »

Varför måste man vara så poppis hos frugan när man har så många likasinnade vänner här? Känner mig redan välkommen. :D
Skriv svar