Sebek i Ransta

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
filip71
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2008, 07:48
Ort: Ransta

Sebek i Ransta

Inlägg av filip71 »

Jasså man kan presentera sig?

Filip Sebek, lärare på högskolan i Västerås, närmar sig 40 och just nu föräldraledig för ett år framåt. Gift och 4 barn, intresserad av det mesta eftersom allt är kul när man väl sätter sig in i det. Under de senare åren är det jobbet, fotografering, astronomi, huset, energifrågor och så klart barnen som har dominerat. Datorer har alltid haft en central roll sedan 1981 då jag lärde mig programmera. Jag älskar ny teknik men inser samtidigt att prylbegären inte kan leda till ett hållbart samhälle. I våras var det dags att besluta sig för om jag skulle binda elpriset och insåg att priset stigit MYCKET under de senaste året och börjarde därför fundera på vindkraft. Jag har redan LESOL-3 solfångare sedan 1997 och därför skulle vindkraft komplettera när solen går i moln. Idag räcker det om solen tittar fram knappt två timmar om dagen för att energibehovet ska vara tillfreds men om det är molnigt en vecka då blir det att slå på pannan. I allmänhet så brukar det blåsa mera när solen är borta men innan jag gör en investering så tänkte jag mäta under ett år och se hur mycket energi ag kan förvänta mig få ut. Bäst verkningsgrad får jag nog om jag låter strömmen gå in i en elpatron och värma vattnet i ackumulatortanken. Batterier, invertrar och infasning blir nog både dyrt och ineffektivt (men man skulle ju kunna ha en switch för att välja). Det hinner nog hända en del på den fronten när det är dags att handla. Nåväl och för att välja väderstation så hamnade jag här. Eftersom jag ändå mäter temperaturen så har jag lämnat mitt bidrag till detta nätverk på http://www.temperatur.nu/ransta.html men det är lite inkörningsproblem eftersom programvaran inte vill som jag alltid. Ha tålamod - det fixar sig säkert. "Äppelklyftig" är förresten min hustrus förlag som hon sköter på fritiden. Första produkten som såldes var programvara som jag skrev... Hur som helst så lånar jag hennes domän för min vädersida.

--filip
Senast redigerad av filip71 den 19 okt 2008, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Sebek i Ransta

Inlägg av Plutonium »

Välkommen!
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Skriv svar