Presentation av mej och oss.

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!

Har du mätt temperatur skillnaden mellan golv och tak hemma nyligen?

Ja, det var mer än 5 grader.
2
10%
Ja, det var mer än 3 grader.
1
5%
Ja, det var 1-3 grader
3
14%
Ja, det var inte mer än 1 grad.
3
14%
Ingen skillnad
0
Inga röster
Nej, spelar det nån roll?
7
33%
Nej, Det är kallaste temperaturen utomhus som gäller!
5
24%
 
Antal röster: 21

safecast
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 10 nov 2006, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Presentation av mej och oss.

Inlägg av safecast »

Hej alla på temperatur.nu

Jag heter Rickard och jobbar på safecast ab.

Som ni säkert sett erbjuder vi medlemmar på ert forum rabatt på våra produkter.

Jag har dessutom sagt att jag ska försöka svara på lite frågor runt väderprodukter. Så jag tänkte det kunde vara på sin plats med en liten presentation.

Jag kan direkt berätta att vi är inte meteorologer utan tycker som det flesta av er att det bara är väldigt kul med väder, vind och mätning av olika konstiga saker.

Vår kundkrets består av allt från privatpersoner som vill ha en badtermometer till företag som vill ha gprs baserade system för mätning på distans. Väldigt blandat alltså.

Jag kan nog bidra med en del om hur man mäter, installationsproblematik och lösningsförslag på det flesta områden. Många av våra produkter säljs ju även av andra men jag hoppas ni känner att ni kan fråga ändå. Precis som jag kanske lägger mej i ibland.

Temperatur mätningar vågar jag inte lägga mej i. Där är ni proffs. Men det vore kul att veta hur många av er som mätt skillnaden i temperatur mellan golv och tak hemma och därefter kommit fram till hur "rätt" er termometer representerar temperaturen där ni försöker mäta. Tyvärr samma med många andra parametrar. Vind, vattentemp, nederbörd, luftfuktighet mm.

I höstas svämmade delar av stockholm över. Regnet forsade ner. Jag såg skuren närma sig och kastade ut en davis station jag höll på med på gatan utanför butiken. Fick 2 millimeter, samtidigt som jag knappt såg 100 meter för vattenväggen som drog förbi längre bort. Lokalt väder är knepigt. Men rätt roligt.

Med vänliga hälsningar
Rickard
Safecast AB
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 okt 2006, 14:37
Ort: Helsingborg Råå
Kontakt:

Inlägg av JohWin »

Dina allmänna synpunkter om mätning är intressanta. De stämmer väl överens med erfarenhet jag har i mitt arbete.

Företaget jag jobbar på arbetar med mätning av energi- och vattenförbrukning i bostäder för att varje lägenhet ska få kostnad efter vad som förbrukats, s k fördelningsmätning eller kostnadsfördelning.

En del andra aktörer (konkurrenter) försöker mäta medelinomhustemperaturen och använda det som underlag för energikostnad för uppvärmning. Det går enligt min mening inte alls bra att göra det. Det är alldeles för svårt att placera en tempgivare inne som mäter en representativ snittemperatur, ännu mindre använda temperaturen för att beräkna förbrukad energi (sommartemperaturer, solinstrålning, värmetillskott från annat håll, vädring, sabotageproblem, etc).

Precis som du skriver finns det ofta stora lokala variatoner på uppmätt temperatur och på andra variabler. Det är ofta svårt eller omöjligt att placera en givare så att den mäter representativt under alla förhållanden.
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 163
Blev medlem: 28 okt 2006, 23:34
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Jag brukar få i uppdrag att mäta temperaturen i lägenheter hos "frysna tanter" då i egenskap av vicevärd i vår bostadsrättsförening.
Jag brukar då placera en min/max termometer på t.ex rumsbordet och låta den stå ett dygn eller så.

Oftast så har dom haft 23-25°C :D


Är det kallare har dom oftast glömt att stänga ventilatoinsluckan i fönstrerna eller att termostatventilen på radiatorn(elementet) gjort sitt - så problemet brukar vara lätt åtgärdat som tur är.

Klart gamla människor skall ha varmt självklart tycker jag :!:
Det jämnar ut sig, dom förbrukar inte så mycket varmvatten och använder inte tvättstugan så ofta...
Yngre människor ställer oftast ner termostaten så detta sköter sig självt :)

Om det är rätt att mäta så vet jag inte men dom brukar vara nöjda i alla fall, dom brukar inte bråka efter det när dom inser att det skulle bli dyrt att höja temeraturen ytterligare... :roll:
Bor man i allmännyttan så brukar man få nöja sig med 20-21°...

//Tony
safecast
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 10 nov 2006, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej!

Tack för svaren.

Kul att ni röstar!

Ser bilden framför mej av alla som står på pall och mäter temperaturen i taket med någon slags prob kopplad till datorn... utom investintime som har en nyinförskaffad stektermometer från claesohlson. :D

Det är väl lite tidigt att läsa ut några mönster än...

Om jag ska vinkla in lite tänk i utfallet så hoppas jag sen kunna försöka mej på att gissa vad ni har för uppvärmningskällor där ni mätt eller i närheten.

Kan också slänga ut en liten enkel grej som jag alltid brukar prata om. Heatindex. Eller "komfortindex" som är en mjukare term.

Beskriver egentligen vad vi upplever för temperatur beroende på luftfuktigheten. Fuktigare, varmare - torrare, kallare.

Därför är det inte givet att 23-25 grader är varmt. 20-22 kan vara minst lika eller tom varmare?!

Nåt att fundera vidare runt en stund...

Rösta mer!

Mvh
Rickard
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 okt 2006, 14:37
Ort: Helsingborg Råå
Kontakt:

Temperatur och komfort

Inlägg av JohWin »

Jag instämmer: uppmätt temperatur med vanlig givare säger inte allt om hur vi upplever det. Människokroppens avkylning påverkas av temperatur, strålning, luftfuktighet och vind.

Går du in i ett rum med 21°C utan fönster känns det varmare än ett 21°C-rum med stora fönsterytor på natten. På samma sätt känns det kallare på dagen. Det beror på att vi är utsatta för strålning.

SP i Borås arbetar av denna anledning i sina klimatkammare med s k operativ temperatur, då man gör prov med inomhusklimat. Man mäter helt enkelt både strålningsskyddad temperatur och temperaturen med en givare utsatt för strålning. Operativ temperatur definieras som medelvärdet av lufttemperaturen och medelstrålningstemperaturen från omgivande ytor.
Hmph
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 jan 2007, 20:16
Ort: Gällinge
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

Så då vart mitt bidrag lämnat, får se hur gissningarna beträffande uppvärmings system fallerut, ska bli spännande :-)
Stångå Hotell
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 dec 2006, 12:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Stångå Hotell »

Sådär, lagt mitt svar också...
carpelux
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 sep 2007, 15:26
Ort: Varnhem

Inlägg av carpelux »

Då har jag svarat också.
Det har faktiskt aldrig slagit mig in att mäta skillnaden mellan tak och golv, fastän jag har golvvärme i köket.
Fårn nog göra det...
Skriv svar