Övervakning av värmepanna

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
522167
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 mar 2013, 14:09
Ort: Hallen

Övervakning av värmepanna

Inlägg av 522167 »

Hej

Jag undrar om det finns något system som kan övervaka olika temperaturer på en värmepanna?
Jag har en gammal Oljepanna som eldas med pellets med Ecotec Bioline 20 och ett Ecotec Styrsystem 3006.
Jag skulle vilja övervaka: Vattentemp, till och från värme samt rökgastemp. Kanske om det går att logga allt via Data

Hoppas någon kan ge mig lite tips på hur man kan göra allt detta.
http://www.hakansta.com
Raspberry Pi B+ - 3xDS18B20+ sensorer -
Fridhem
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 mar 2013, 00:01
Ort: Visby

Re: Övervakning av värmepanna

Inlägg av Fridhem »

Nu vet inte jag om du med "övervaka" menar mäta data och skapa en grafisk presentation, om det är vad du menar så finns det iaf ett system som är hyfsat plug and play. Tempgivare för rökgas kan eventuellt vara ett "problem" men vill minnas att det finns lösningar. Hårdvaran kostar sannolikt ca 2500-3500kr (en höftning) och sedan tillkommer en månadskostnad på 20-30 kr. Om du med "övervaka" menar att du önskar larm när ngt av dig definierat registreras/inträffar så vet jag inte om det går att lösa dock. Vill minnas att systemet jag tänker på heter Logger2020, du borde iaf få träff på google om jag har fel. (...och om "reklam" är tillåtet)

Nästa alternativ är ju att köpa produkter härifrån och logga allt själv. PC+Logtemp+1-wire givare via USB torde fungera om du bara lyckas komplettera med en givare som tål lite rejälare temperaturer för rökgasen. Önskar du dessutom larm så skall det vara lösbart med ytterligare/annan programvara. Om nu inte Logtemp kan trigga händelser?

Finns en app för IOS/Android till vilken man kan få meddelanden pushade när ngt man själv valt inträffar...

En annan "rolig" grej att mäta är flödet i din värmebärare, flödet tillsammans med temperaturer ut/in på värmebäraren ger ju möjlighet till väldigt roliga effekt-siffror.

Allt det du vill göra går att göra, mest en fråga om hur mycket pengar man vill spendera och hur mycket av kodandet/programeringen du kan utföra själv.
xrmagnus
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 mar 2010, 13:51
Ort: Enköping

Re: Övervakning av värmepanna

Inlägg av xrmagnus »

Jag kör med Domoticz i min RPi för övervakning av diverse temperaturer, larm samt elförbrukning till min pannanläggning.
Passar mig perfekt och är gratis!!

/Magnus
pepparkaka
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2014, 22:40
Ort: Kopparberg

Re: Övervakning av värmepanna

Inlägg av pepparkaka »

Hej Magnus!
Kan du utveckla lite mer vad du använder för typ av sensorer i ditt system. Verkar vara en intressant lösning.
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

Re: Övervakning av värmepanna

Inlägg av CDK2H »

Får jag lov att tillföra min setup av 1-wire som övervakar temperaturer i mitt pannrum?

1 x Temperatursensor med metallfilm - DS18B20+(sitter innanför isoleringen direkt mot vattenmatningen från pannan in till huset)
2 x Temperatursensor på kabel - DS18B20+

Dessa tre är kopplade till 1 x Patchpanel 6xRJ12, 2x skruvterminaler som i sin tur är kopplad till 1 x R-pi i2c 1wire expansion module [v1.1]

Dock så vill jag inte ha min Raspberry ute i pannrummet så nu kommer jag att installera min Raspberry inne i huset och forsöka sätta 1 x Universal Sensor - Fibaro som i sin tur rapporterar via Z-wave in till min Raspberry inomhus. Skall försöka hinna installera detta ikväll och kan ju återrapportera hur det gick efteråt. Kör Domoticz för övrigt på min Raspberry.

Jag strömsätter min Universal Sensor med saker från Kjell & Company(39981 Terminalblock med DC-hona 5,5x2,1 mm + 44108 Ställbar nätadapter 3-12 V (DC) 3,6 W)

Lite priser på ovan system:

385 Dator Raspberry Pi 2
495 Temperatursensor med metallfilm - DS18B20+
2x 139 = 278 Temperatursensor på kabel - DS18B20+
569 RaZberry gen5(z-wave enheten till Raspberryn (z-wave.me))
379 Universal Sensor
150 Strömsättning utav Universal Sensor

= 2256 kr

Vill du övervaka rökgastempen bör ju den här fungera: Termoelementinterface, mät höga temperaturer (299 kr). Dock baserad på DS2762 så den funkar troligtvis inte till Universal Sensorn som har stöd för DS18B20 sensorer.

Alla produkter ovan är köpta på m.nu förutom de ifrån Kjell & Company som jag nämnde.
HenkeBoy
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 sep 2019, 17:16

Re: Övervakning av värmepanna

Inlägg av HenkeBoy »

Hej på Er,


Gammal tråd, men hoppas få liv i den igen.

Jag övervakar en massa temperaturer med raspberry, 1-wire och Domoticz. Kompletterade nyss med en spetsgivare och interface från m.nu för att mäta rökgastemp.

Vid leverans var interfacet polvänt mot givaren och efter detta åtgärdats så verkar owfs läsa ut temperaturen från termoelementet.

MEN, jag får inte upp den i Domoticz. Stödjer inte Domoticz DS2762 eller vad??
Läst många som nyttjar denna givare och interface för att mäta rökgaser, men står inget om de använder domoticz eller nåt annat.

Nån som har lite vägledning?


/Henrik
Skriv svar