Längd på kabel till LED-Pulsdetektor

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
grelle
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 08 dec 2013, 00:13
Ort: Östersund

Längd på kabel till LED-Pulsdetektor

Inlägg av grelle »

Ska precis till att påbörja mitt elövervakningsprojekt via 1wire. Har tidigare köpt elövervakningspaketet från m.nu med 1 meters kabel samt ledpulsdetektorn.

Jag har en elmätare i garaget och en på husets gavel och vill läsa av båda, en via led-pulsdetektorn (eftersom kraftbolaget inte medger inkoppling av S0) och en via S0 utgången. Det är cirka 6-10 meter mellan dessa två elmätare. Då till min fråga, eftersom jag vill använda bara en räknare (för att utnyttja båda kanalerna och vara snål :D ). Finns det någon maxlängd på hur lång kabeln från S0 till räknare eller kabeln från LED-pulsdetekteringen till räknaren får vara, dvs vart måste jag montera räknaren, vid den ena eller andra elmätaren :?:
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Längd på kabel till LED-Pulsdetektor

Inlägg av larky »

Jag har 15 meter mellan LED-puls och räknare utan problem
grelle
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 08 dec 2013, 00:13
Ort: Östersund

Re: Längd på kabel till LED-Pulsdetektor

Inlägg av grelle »

Grett! Nu har jag kopplat efter konstens alla regler, tror min räknare är matad med ström från 1wire expansionen på RPI'n. Byglad JP1 (måste man dra nån matning till expansionkortet eller kommer 5v via pinnarna ?). Hängt dit led-pulsdetektorn på elmätaren.

Provar först i Domoticz, där hittar jag inga nya 1-wire enheter, försöker sen CAT'a i terminal men förstår inte vad jag ska leta efter. LED-pulsdetektorn har en röd led på utsidan, ska den blinka eller ?

Är det ens möjligt att få in den avläsningen i Domoticz ?

Peka mig åt rätt håll!
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Längd på kabel till LED-Pulsdetektor

Inlägg av larky »

i terminalen letar du efter en 1D.xxxxxx
LED-en borde blinka tillsammans med IR-leden på elmätaren
grelle
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 08 dec 2013, 00:13
Ort: Östersund

Re: Längd på kabel till LED-Pulsdetektor

Inlägg av grelle »

Ja då har jag misslyckats med att koppla +5v på räknaren då, om den inte borde gå på batteriet ? Då har jag isåfall också kopplat fel DQ och GND. Får se över kableringen. Har nämligen ingen 1D.X i min /mnt/1wire/ katalog. Den lyser eller blinkar inte heller.

Äh det finns ju två stycken +5v samt GND på det här expansionskortet, jag har kopplat ut 5v på 1wirenätet från den utgång som sitter närmast DQ och GND för 1wire men där är det dött när jag mäter med multimeter. Den "fristående" 5v utgången levererar dock ström. Jag får koppla om dit.

Men jag tycker dokumentationen för det här 1-wire expansionskortet är lite klen.

EDIT: När jag koppla ut 5v från den där "fristående" skruvterminalen startar inte ens RPI'n, den ger indikation på ström och aktivitet i 2 sek sen dör den...
Skriv svar