Domoticz, Rasberry Pi2 och touchskärm?

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Ghostneck
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 sep 2015, 07:01
Ort: SKOKLOSTER

Domoticz, Rasberry Pi2 och touchskärm?

Inlägg av Ghostneck »

Nybörjare här, :shock:
Har inhandlat Rasberry Pi2, PiTFT Plus 480x320 3.5" TFT+Touchscreen for Rasberry Pi2 och en RFXtrx433E USB.
Har tidigare kört med Tellstick Net, men kände att jag ville prova detta istället.

Tanken är att köra Domoticz på Rasberryn och komma åt GUI'et via skärmen. :?:

Går det? I vilken ordning skall allt göras för att få det att funka?
Har hittills snabbt testat att ladda ner image filen från Domoticz till SD, bootat, Domoticz lirar som det ska.
Men jag fattar inte hur jag ska få igång skärmen och vidare få åtkomst till Domoticz via den.

Allt detta sitter installerat i min sommarstuga för övrigt.
Hjälp mig i rätt riktning !!
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Domoticz, Rasberry Pi2 och touchskärm?

Inlägg av larky »

Det ska väl gå, börja med att läsa här;
https://learn.adafruit.com/adafruit-pit ... spberry-pi

Jag skulle ha testat med den separata imagen (från länken ovan) först på ett SD-kort, för att veta att touchdelen funkar som det ska innan jag försökte få igång det på en domoticz-image.
Ghostneck
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 sep 2015, 07:01
Ort: SKOKLOSTER

Re: Domoticz, Rasberry Pi2 och touchskärm?

Inlägg av Ghostneck »

@larky
Jag har läst den guiden och är till freds med hur man skall gå till väga,
men det jag inte fattar är om man måste ha det kortet med den imagen i hela tiden sen för att skärmen skall fungera?
För jag måste sen samtidigt ha ett annan kort i med Domoticz imagen i för att köra det programmet.
Eller kan man ha båda imagen på samma kort? det går väl inte?

Eller kan det vara som så att man bara använder skärm imagen för att "installera"/konfigurera skärmen? och sen
behöver man inte imagen mer?

Och sen bara om nån kan bekräfta att jag förstår saken rätt......minneskortet är RPi'ns "hårddisk" i detta fall?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Domoticz, Rasberry Pi2 och touchskärm?

Inlägg av larky »

Minneskortet är RPins enda lagringsutrymme, och det är att börja om från början att sätta i ett nytt kort.
Mitt tips är att börja med en image från adafruit som har färdigt stöd för skärmen, testa att allt funkar och sen gå vidare till nästa steg, domoticz.

Då har du två alternativ, antingen att installera domoticz på ada-minneskortet, eller att få igång skärmen på ett domoticz-kort.
Jag vet inte vad som är enklare, domoticz har jag iaf installerat tidigare utan problem.
Ghostneck
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 sep 2015, 07:01
Ort: SKOKLOSTER

Re: Domoticz, Rasberry Pi2 och touchskärm?

Inlägg av Ghostneck »

Ok......hmmm
Domoticz imagen funkar iallafall just nu.

Ska köra guiden för att installera skärmen och sen kanske därifrån installera
Domoticz manuellt så att säga.

Återkommer med resultat.
Skriv svar