Hur mäta elförbrukning och temp bäst?

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
whome
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 jan 2014, 07:15
Ort: Sverige

Hur mäta elförbrukning och temp bäst?

Inlägg av whome »

Jag har funderat på att skaffa någon form av utrustning för att mäta hur mycket el jag gör av med.
Jag bor i en villa och givetvis så påverkar temperaturen utomhus mycket.
Om det är kallt ute så stiger givetvis förbrukningen av el.
Detta oavsett om jag har värmepump, direktverkande el eller annat.

Jag skulle vilja mäta förbrukning av el och få lite koll på vad jag gör av med - så den enkla frågan är.
Hur gör jag det enklast och bäst?

Jag vill helst logga över en längre tid och kunna jämföra över tid och kanske relativt utomhustemperaturen.

Förslag på lösningar?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur mäta elförbrukning och temp bäst?

Inlägg av larky »

Har din elmätare en blinkande lysdiod? Kanske blinkar med IR, kolla med en kamera.
Då kan man koppla en lite sensor dit, och sen till en räknare för att kolla förbrukningen.

Alternativt en Efergy E2, klämmor runt kablarna i elskåpet, och sen koppla till datorn för att tanka ut värdena, enklare och snyggare lösning om du vill ha en display dessutom.
Temperaturen kan loggas på massor med sätt, men en m.nu reporter och sen tanka hem värdena igen är nog det enklaste.
Videonisse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:09
Ort: Stockholm/Örby

Re: Hur mäta elförbrukning och temp bäst?

Inlägg av Videonisse »

Vilken elmätare har du?
Skall själv göra ngt liknande och planerar att ha ett seriellt optoöga som pollar Fortums mätare på nuvarande mätarställning. Sedan får jag ut förbrukningen genom att jämföra dessa värden. Tänkte ha en RaspPi som dator.
whome
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 jan 2014, 07:15
Ort: Sverige

Re: Hur mäta elförbrukning och temp bäst?

Inlägg av whome »

Jag har en elmätare med blinkande diod. Vet inte fabrikat och modell.

I princip skulle jag kunna tänka mig en Efergy E2 men den fungerar väl inte om man har en blinkade diod som jag har.
Den kräver väl att man kan klämma runt kablarna, en för varje fas, och det kan jag inte.

Om jag har diod så blir det kanske Efergy Elite Classic IR. Men den kan man inte koppla till datorn och tanka ur informationen.

Det vore bra om man kunde ha en IR-sensor till Efergy E2. Finns inte det?

Finns det andra enkla lösningar, utan att hålla på och bygga och meka allt för mycket?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur mäta elförbrukning och temp bäst?

Inlägg av elf98 »

Efergy har haft, men marknaden för IR-sensorer är liten än så länge i Europa.

Jag har en EliQ över som du kan få billigt. Visserligen går det inte att tanka ur data live ur displayen, utan den måste anslutas till dator för att göra det.

Intressant?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Videonisse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:09
Ort: Stockholm/Örby

Re: Hur mäta elförbrukning och temp bäst?

Inlägg av Videonisse »

Varför vill du inte hellre tanka över den aktuella mätarställningen direkt via seriellt ir-huvud? Är en standard och skall fungera på alla nyare mätare.
Ispep
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 okt 2015, 19:41
Ort: Härnösand
Kontakt:

Re: Hur mäta elförbrukning och temp bäst?

Inlägg av Ispep »

Hej

Om du har någon typ av smart kontroller är det relativt enkelt. kör en Vera och till Zwave finns det givare som skickar information från elcentralen till Vera. I Vera går det sedan att köra ett pluginet datamine som tillåter dig att lägga olika grafer på varandra. Har du sedan intresse att se temperaturer tillsammans med elförbrukning är det bara att markera dessa två tillsammans.

Om du bara vill spara ner data om förbrukning och sedan i framtiden använda den går det att bygga en enkel mätare med en Arduino och en ljuskänslig resistor. Jag kör själv en sådan som har sparat information på en PC under mycket lång tid. Har funderat på att lägga upp informationen till någon tjänst på internet men inte hunnit med det.

det jag vill säga med allt detta är att det finns massor med sätt att göra det du vill, fråga är bara hur mycket jobb du vill lägga ner och hur färdig produkt du vill köpa :)

// Ispep @ automatiserar.se
Ispep @ Automatiserar.se
Allt går att automatisera och övervaka!
Hemautomations blogg: http://www.automatiserar.se
Skriv svar