Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Erik Hellberg
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2015, 11:28
Ort: malmö

Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av Erik Hellberg »

hej
Jag är precis ny på Enkortsdatorer och vill dra igång ett projekt och önskar tips från er hur jag ska börja.
I min husbil vill jag ha en liten dator med 3G/4G så att jag till att börja med kan styra lite värmefläktar beroende på
temperaturen på Gasolflaskorna. (under vintern blir de kalla inte bra). Värmefläktarna ska starta när temp är under 10 grader typ.

Jag önskar en plattform/Enkortsdatorer som är expanderbar då det finns en massa kul saker som en Enkortsdatorer kan göra i en husbil.

Tips på vart jag ska börja tas tacksamt emot.
Tänkte kanske börja med ett startpaket som dessa:
https://www.m.nu/startpaket-c-97_111.html

Jag är Android utvecklare sen 5 år och kan även desktop java, c++ och oop och diverse hack. Har dock aldrig använt en lödkolv på kretskortsnivå
Erik Hellberg
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2015, 11:28
Ort: malmö

Re: Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av Erik Hellberg »

Svarar min egen fråga lite vad jag vet om detta
Tänkte göra en dedikerad Android app som kommunicerar med husbilen.

Appen funkar som monitor extern kontrollpanel alltså. Husbilen måste tala om vart den är på något sätt då 3G/4G ip adresser är enkelriktade.

Detta kan en molntjänst klara av som Google app engine och sen lite Google Cloud Messaging så kan bilen nå mobilen också.

Blir spännande får spåna på detta men hårdvaran för detta blir en liten inlärningskurva ja
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av larky »

Första frågan, hur ska din enkortsdator få tillgång till internet?

Om det finns wifi via mobiltelefon eller liknande hade jag funderat på en ESP8266 istället för en RPI.
Inget SD-kort som blir dåligt, tål att man drar ur sladden, inbyggd internetanslutning och in och utgångar som räcker till det mesta.
Erik Hellberg
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2015, 11:28
Ort: malmö

Re: Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av Erik Hellberg »

larky skrev:Första frågan, hur ska din enkortsdator få tillgång till internet?

Om det finns wifi via mobiltelefon eller liknande hade jag funderat på en ESP8266 istället för en RPI.
Inget SD-kort som blir dåligt, tål att man drar ur sladden, inbyggd internetanslutning och in och utgångar som räcker till det mesta.
Tack för svaret,
Jag är helt ny på detta och menar du att ESP8266 fungerar som raspberry pi? , antar att RPI=raspberry.
Jag kan sätta en mobil i husbilen ja, som ger wifi till minidatorn eller någon annan lösning,
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av larky »

Precis, ersätta ditt första förslag RPI=RaspberryPI med en ESP8266 som känns lämpligare för att övervaka in och utgångar, och rapportera lite smådata till en annan internetansluten dator över WiFi.
ESP8266 säljs även under namnet NodeMCU, det är mjukvaran som skiljer.

Jag har själv inte kommit längre med ESP8266 än att beställa lite grejer, men snart så ska jag ta tag i lite utvecklande...

Tips på lite roliga projekt att läsa vidare på för dig;
Vägning av blomkruka, lastcell;
http://blog.squix.ch/2015/06/esp8266-me ... plant.html
Temperaturuppladdning
http://www.instructables.com/id/ESP8266 ... re-Logger/
Erik Hellberg
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2015, 11:28
Ort: malmö

Re: Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av Erik Hellberg »

larky skrev:Precis, ersätta ditt första förslag RPI=RaspberryPI med en ESP8266 som känns lämpligare för att övervaka in och utgångar, och rapportera lite smådata till en annan internetansluten dator över WiFi.
ESP8266 säljs även under namnet NodeMCU, det är mjukvaran som skiljer.

Jag har själv inte kommit längre med ESP8266 än att beställa lite grejer, men snart så ska jag ta tag i lite utvecklande...

Tips på lite roliga projekt att läsa vidare på för dig;
Vägning av blomkruka, lastcell;
http://blog.squix.ch/2015/06/esp8266-me ... plant.html
Temperaturuppladdning
http://www.instructables.com/id/ESP8266 ... re-Logger/

Tack mycket bra info
Har den ESP8266 ett OS Linux eller win som RaspberryPI?
Om jag förstår rätt så måste jag ha en dator i Husbilen som den ESP8266 kan rapportera till.
Är inte RaspberryPI bättre då eftersom den är allt i ett, förmodligen missförstår jag hur det fungerar :mrgreen:

Låter kul har du någon blogg kanske där du berättar mer om projektet?
Finns inga gränser vad man kan göra detta är kul
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av larky »

Där måste man göra ett val, ladda till en lokal dator, RPI eller något större, eller ladda upp till molntjänst, thingspeak, dropbox eller något annat.
En ESP8266 har inget OS som man kommer åt, det är en liten microcontroller som man programmerar tills man är nöjd sen får den vara, lite mer som en arduino. Den laddar sen upp data till vald tjänst, lokal eller extern. Det finns nog iofs SD-kortstöd till ESP8266 om man vill spara lokalt. Vill man köra utan "riktiga" skärmar, bara en liten lcd eller OLED så är arduino/ESP8266 rätt val, ska det vara HDMI så blir det RPI.

Får jag ihop något så kommer det på min websida och mest troligt ett inlägg här på forumet!
zecharia
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 feb 2019, 22:55

Re: Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av zecharia »

Hej, jag har en egenutvecklad enkortsdator baserad på Mega644 som jag tänkt koppla till ESP8266 för att kunna nå
kortet via en PC på avstånd via WIFI. T.ex kortet samlar data i mörkaste Småland och jag sitter i Stockholm.
Men hur programmerar man ESP8266 så att den kan nås som en server från en PC? lokalkortet kommer alltid
att vara i drift, så när PCn kallar på den så kommer den att svara,
Men hur gör man programmet mot ESP så att den fungerar? Jag har gjort detta med en BT, men aldrig med WIFI.
Har sett att flera "hotar" med en massa AT-kommandon, vilket är bra om man kan den världen vilket jag inte
gör. Skall det göras program både i ESP och i min Mega644 (via UART-porten eller SPI vilket som är enklast)?
Behöver nog lite assistans här.....
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Inlägg av larky »

Första steget blir nog att kommunicera från din egenbyggda till en ESP, kanske via seriell dataöverföring som du själv nämner.

Sen kan du välja två vägar typ, antingen försöka få din ESP att agera webserver och sen försöka komma åt den via internet och då uppstår nog lite problem med inbyggda brandväggar, eller, vilket nog är enklare, låta din ESP ladda upp alla intressant data till någon annan webserver eller molntjänst.
Skriv svar