EMC-problem med Temperatur.nu Reporter

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Smoti
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2016, 05:34
Ort: Leksand

EMC-problem med Temperatur.nu Reporter

Inlägg av Smoti »

Har precis installerat en Temperatur.nu Reporter och det var ju busenkelt. Allt funkade direkt, MEN efter lite testande upptäckte jag att den var ganska känslig för externa störningar i form av HF. Det yttrade sig att enheten plötsligt indikerade att det var -127.0 grader.

Efter lite testande så visade det sig att störningarna letade sig in via temp-givarkablarna till själva datadosan. Lösningen för mig blev att jag använde en vanlig platt 4-ledad telekabel och lindade den 4-5 varv genom en ferrit (blev slutligen fyra stycken ferriter efter varandra). Klämde sedan på en vanlig RJ12-modularkontakt i respektive ände av kabeln, därefter krympslang över alltihop.

Efter att jag bytt ut den medföljande 1 dm långa kabelsnutten mellan T-stycket och själva datadosan mot min nytillverkade kabel, så fungerade allt ok.

Man kanske skulle ha tänkt på detta i konstruktionsstadiet av reportern och använt små ferriter direkt på kretskortet på alla in- och utgående anslutningar för att undertrycka störningar i form av HF. Det är ganska vanligt att man i produktionen brukar göra det. Kostar inte många kronor extra, och produkten blir mycket mer immun från externa störningar.

En länk som visar lite teori och praktik:
https://www.youtube.com/watch?v=81C4IfONt3o
Bilagor
Ferrit
Ferrit
Ferrite-Core.jpg (16 KiB) Visad 7764 gånger
Närbild
Närbild
Färdig kabel
Färdig kabel
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: EMC-problem med Temperatur.nu Reporter

Inlägg av elf98 »

Oftast när reportern visar fel har vi råkat skicka "högtempskabel" i stället för lågtemp. Med fel kabel blir sensorn mycket känslig för störningar.

Om du tittar på kontakten till sensorn, ser du en orange och orange/vit kabel?

1wire är generellt inte särskilt känsligt för störningar.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Smoti
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2016, 05:34
Ort: Leksand

Re: EMC-problem med Temperatur.nu Reporter

Inlägg av Smoti »

Ser ut att vara vit och blå när jag tittar på givarkabels RJ12-kontakt. Grejen är att när jag sänder (är radioamatör) mellan 1.8 - 30 MHz, så letar sig HF in via givarkablarna. Efter att jag att jag kopplat in mitt filter, så är problemen borta. Detta är säkert inget problem för gemene man, utan endast om man råkar ha en sändare i sitt närområde. :D
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: EMC-problem med Temperatur.nu Reporter

Inlägg av elf98 »

Ah! Det kan förklara saken. :)

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar