Verisure + VeraEdge

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
engberg
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 okt 2015, 11:45
Ort: Järfälla

Verisure + VeraEdge

Inlägg av engberg »

Jag tyckte det var onödigt att mina scener(belysning vid solnednång osv) kördes när jag inte var hemma, och tog en titt i "bra att ha"-lådan.
  • Material :
    Smart plug från verisure
    Relä, eltako er61
    fibaro universalsensor
Via mitt hemlarm (verisure) har jag en smart plug. Den kan jag få att slå på/av beroende på om jag larmar på eller av.

Ställde in den så att strömmen ska slås på vid på-larmning, och av vid av-larmning. Från det uttaget matar jag ett relä (Eltakos ER61)
Det relät har en potensialfri växlande kontakt, där ansluter jag en fibaro universalsensor.
I veran skapar jag sen scenerna LarmPÅ & LarmAV, dom scenerna triggas av binäringången från universalsensorn.

larmPÅ scenen - Ändrar "My modes" till "away", med hjälp av pluginet "House modes plugin"
LarmAV Scenen - Ändrar "My modes" till "home" med hjälp av pluginet "House modes plugin"

Sen får man ändra så att alla scenerna man vill styra såhär, bara körs när man är i "home"-läget. Och sedan kan man ställa in så att "away"-läget släcker allt. Nästa mission blir att få till så att belysningen tänds när jag larmar av, om solen har gått ner.


Skrev detta inlägg lite hastigt, fråga gärna om det är nått ni undrar
Hemma
Vera edge , styr gardiner med status från verisure. Diverse belysning
Landet
HomeAssistant, styr diverse belysning.