Problem med El-rullgardin

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sebstr

Problem med El-rullgardin

Inlägg av sebstr »

Hej! Köpte rullgardinskonfig med Z-wave enligt spec nedan. Allt gick mycket bra tills dess att jag skulle justera ändlägena för motorn. Gjorde om det ett par gånger för att jag lyckades ställa in ändläget för tidigt.. Sista gången jag skulle göra det strulades det till på något vis, motorn går endast upp 0.5cm och ned 0.5cm. Nu sitter jag alltså fast här.

Har provat:
  • Du kan då sätta parameter 74 (2byte dec) till 10000 för att stänga av ändlägesdetekteringen för att kunna aktivera inställningsläget. Så snart inställningsläget är aktiverat måste du sätta parameter 74 till 0
  • Koppla motorn direkt till Batterielimenatorn. Har även vänt på kablarna där.
Resultatet blir detsamma - motorn går upp max 0.5cm och när jag kör nedåt så är det max 0.5cm ner.. Jag försöker att hålla in inställningsknappen på motorn när jag gör enligt det jag provat ovanför men kommer inte in i kaliberingsläget igen :(

Några tips?

Tubmotor 24V för 20mm rör
Art.nr: ES1624-0.3/25

Adapterset till 20mm tubmotor
Variant: IKEA Fridans 83,16 Kr 83,16 Kr

Qubino, Flush shutter DC - Gen5 - Qubino
Art.nr: ZMNHOD1

Batterieliminator 24V DC 0,5A
Art.nr: CLW 1224 W2E

Deltaco, Adapter Batterieliminatorkontakt till skruvterminal - Hona
Art.nr: CCTV-1024
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Problem med El-rullgardin

Inlägg av supportM »

Tråkigt att det strular!

Om du råkat sätta ändlägena för tätt brukar det lättaste vara att följa den manuella delen i följande guide: https://blog.m.nu/konfigurering-av-andl ... ia-z-wave/

Gå igenom alla steg, även om motorn inte kommer att rulla i början. Eftersom man kopplat spänningsmatningen direkt till motorn kommer det fungera ändå.

Eftersom du kanske redan råkat aktivera kalibreringsläget av misstag så kan man behöva köra guiden två gånger. Första gången för att göra klart den nuvarande konfigureringen och nästa gång från början och göra som man tänkt.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
sebstr

Re: Problem med El-rullgardin

Inlägg av sebstr »

Glömde svara.. Tack, följde ditt råd och nu rullar gardinen som den ska igen :D
Skriv svar