Problem med USB RS232

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Laq
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 nov 2010, 22:30
Ort: Sollefteå

Problem med USB RS232

Inlägg av Laq »

Jag får inte adaptern från USB till RS232 att fungera längre än 20 timmar i sträck. Sedan måste jag stänga ned programvaran som använder hårdvaran och dra ur och sätta i USB-adaptern i datorn igen. Så fungerar det som det ska igen, inga tendenser till att vara någet fel överhuvudtaget. Det är produkten "Adapter USB->rs232" jag köpt hos m.nu. Har testat på två olika datorer. Någon som vet vad som är galet? Just nu så använder jag VScom's drivrutiner, deras senaste. Har även provat FTDI's eftersom det verkar vara deras chip i USB-adaptern. Kan det vara hårdvarufel på USB-adaptern? Den fungerar klockrent mellan 8-20 timmar, sen tvärsomnar adaptern, då är det dags att stänga ned program, dra ur, sätta i, och starta upp program. Använder en ljussensor för att logga elförbrukning. Blir lätt nedstämd av dessa problem. Kanske prova att köpa annat fabrikat? Jag har inte en susning. Kör paralellt med detta en loggning av 3 st tempgivare på 1-wire, på en annan USB-port, denna har fungerat ypperligt på båda testdatorerna. Tips någon?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av elf98 »

Av det hundratal USB-adaptrar jag sålt har jag inte fått en enda reklamation!

Någon gång kanske ska vara den första?

Om du tror att den är felaktig kan jag skicka en ny för test. Visar det sig att även den ny strular är sannolikheten för att det skall vara fel på USB-adaptrarna mycket liten.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Laq
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 nov 2010, 22:30
Ort: Sollefteå

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av Laq »

Jag ska kolla med en kille på jobbet om jag kan få låna en adapter av han ett tag för testning. Fungerar det inte fortfarande så blir det till att prova en tredje dator... Har ni sålt så många utan problem så låter det som att den inte skulle vara trasig. Fortsätter felsöka, synd bara att man inte kan få fram några felkoder eller något att gå på. Har föressten skruvat ned latency till 2ms enligt tips från FTDI, men det hjälpte inte heller. Jag lär återkomma i ärendet.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av PerM »

Kan det vara USB powersave som bråkar?
Laq
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 nov 2010, 22:30
Ort: Sollefteå

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av Laq »

Kan meddela att den snurrat i 24H, vilket är rekord. Har kommit fram till att rekordet troligast har med latency-inställningen att göra (ändringen tog nog först efter hängning & urpluggning igår).
Tipset om strömsparläget är ju guld ju! Det måste så klart vara därför den stängs av. Misstänkte att det var något med det, men tyckte att det var konstigt att det inte alltid var samma tidslängd innan den säckade ihop. Kan ha att göra med typen av mätning jag gör? Har nu stängt av strömsparläge för alla USB-rotnav. Det gör nog susen, hoppas hoppas... Tack för tipset! Väldigt märkligt att man inte sett något om det bland alla forum och sidor som jag skannat igenom. Jag återkommer i ärendet när den snurrat minst 48H utan problem.
Laq
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 nov 2010, 22:30
Ort: Sollefteå

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av Laq »

Fortfarande problem, har nu testat att ändra i bios, USB från HiSpeed till Full speed samt disable på Bois EHCI hand off. Rör inte datorn överhuvudtaget under testning, den får stå och jobba på helt själv. Börjar snart få slut på ideér... Kanske dags att testa en tredje dator. Temperaturmätningarna via en annan USB-port fungerar fortfarande klockrent, det är ju positivt i alla fall :)
Laq
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 nov 2010, 22:30
Ort: Sollefteå

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av Laq »

Spelar ingen roll hur mycket jag "tweakar", det funkar inte i alla fall... Har nu kopplat in en annan USB > RS232 adapter, den har snurrat sedan kl 23 igår. Tidigast imorgon kväll så vet jag om det verkar fungera som det ska.
Laq
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 nov 2010, 22:30
Ort: Sollefteå

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av Laq »

Har nu kört med en annan USB -> RS232 adapter, i mer än fyra dygn utan problem. Den heter U232-P9 (http://advancedsoftware.biz/stuff/usb232/), som jag lånat. Har köpt en Aten UC-232A (http://www.dustinhome.se/pd_5010031619.aspx) efter att ha läst kommentarerna på dustin. Kommer nu att köra med den nya och hoppas att den fungerar likvärdigt som den jag lånat. Så det finns hopp, det är inte fel på varken kablar, dator eller mjukvara. Utan det är adaptern som jag köpte hos er som är problemet. Nu är ju inte detta ert fel så klart, det är ju inte ni som byggt den, tänkte bara informera i fall det drabbar någon annan. Kan hända att den fungerar i andra syften eller så är det ett måndagsexemplar.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av elf98 »

Du har nog ett måndagsexemplar!

Vill du testa med en annan? Om inte är det bara att säga till nästa gång du beställer på www.m.nu så får du iaf lite kompensation.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Laq
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 nov 2010, 22:30
Ort: Sollefteå

Re: Problem med USB RS232

Inlägg av Laq »

Vi kan ta det senare som eventuell kompensation i så fall, vill fokusera på utveckling av mjukvara nu. Tack för erbjudandet i alla fall.
Skriv svar