Längd på "skarvar" i onewire nät.

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
relnah
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2011, 22:26
Ort: Växjö

Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av relnah »

Hej!

Jag hade tänkt att sätta upp ett onewire när i huset. Det jag tänkt är en temp sensor i varje rum.
Huset har redan kabelrör som går till tele- och nätverksuttag. Dessa tänkte jag nyttja till onewire-kablarna.

Har inte riktigt greppat hur det fungerar med olika längder på kablarna. Så innan jag köper det jag behöver så tänkte jag fråga om min dragning kommer fungera utan problem. Jag har mätt rören och lagt på lite extra så det inte är på millimetern.

Jag har gjort en väldigt enkel skiss på hur det kommer se ut. Jag har en USB adapter i servern och sedan kommer det vara 1->2 adaptrar där det är små punkter på skissen. De förlängningskablar som finns på m.nu hade jag tänkt använda. Antingen på rulle och sätta dit RJ12 själv eller de färdigkontakterade.

Från servern drar jag upp på vinden och skarvar sedan där för att dra ner till resp. uttag. T1 har jag inte mätt ännu, men det kommer vara som de andra ungefär.

Kommer det fungera med de längder på kablarna som det är?
Skiss
Skiss
onewire.png (5.13 KiB) Visad 9265 gånger
/Relnah
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av elf98 »

Tanken med 1wire-nät är att man skall dra en enda lång slinga med korta förgreningar till sensorerna. I praktiken brukar det fungera att förgrena nätet kraftigt om det inte är så långt.

I ditt nät kommer du att ha ca 70m kabel, och det är oftast på gränsen till vad som går utan att göra "rätt".

Du kan alltid testa med ditt upplägg, fungerar det inte sätter du en Hub efter 10m-kabeln och försöker sedan dra 2-3 kablar från hubben till höger i skissen så grenarna sitter i hubben och inte i kabeln
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
relnah
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2011, 22:26
Ort: Växjö

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av relnah »

Ja, det var lite det jag var rädd för. Har svårt att få korta förgreningar, kabelrören är dragna i ganska långa slingor.
Klarar en hub av att ligga på en oisolerad vind? Det kan ju bli både varmt, kallt och fuktigt.
minigranis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 dec 2009, 22:08
Ort: Sollentuna

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av minigranis »

Ett alternativ kan ju vara att dra tex CAT5/CAT6 kabel och så att säga dra slingan fram & tillbaka i vare rum.
Dvs några ledare bär signalen till rummet, där kopplar du på sensorn och andra ledare leder signalen tillbaka i samma kabel och och vidare.

Så har jag gjort på några ställen och det funkar utmärkt.
relnah
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2011, 22:26
Ort: Växjö

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av relnah »

Ja, det är ju en idé. För att vara lite mer besvärlig så ligger det redan CAT6 UTP i rören som är till datanätet. Så allt för mycket mer går inte dra i rören. Är det någon anledning att du nämner just cat 5/6 eller går det med de förlängningskablar som finns på m.nu? Jag får för mig att de är lite tunnare och då kanske det går att få in två till i rören.
minigranis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 dec 2009, 22:08
Ort: Sollentuna

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av minigranis »

Om du inte kör GB ethernet och inte kommer att göra det så finns det ju 4 lediga ledare in en CAT5/CAT6 kabel.
Jag samkör OneWire och 100 MB ethernet i samma kabel utan problem. Det kanske kan vara en ide ?

Det var ingen speciell anledning till att jag nämde CAT5/CAT6 det funkar givetvis lika bra med de kablar som finns i webshoppen.
relnah
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2011, 22:26
Ort: Växjö

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av relnah »

Det lokala nätet kör jag GB på, hade blivit knepigt annar sockså då det är draget från alla rum upp till vinden och sedan ner till ett kopplingsskåp i sovrummet. Där står inte servern jag använder. Huset levererades med ett stjärnnät färdig draget och kopplingsskåpet i sovrummet är "centralen", där kommer fibern också in. Så det är vad jag har att förhålla mig till och försöka lösa :)

Kanske kan jag välja att plocka bort några sensorer så blirdet mindre längd. Vilken totallängd på kabel bör jag hålla mig till om mina förgreningar är omkring det som skissen visar?
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 352
Blev medlem: 13 maj 2007, 22:46
Ort: Mölndal

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av Hoffan »

Precis så har jag i mitt hus oxå..

Mitt ethernet kopplingsskåp sitter i ett rum på undervåningen, å sen så klart ett stjärnät
runt i huset.. Men fick lite dippar visa perioder, SÅ jag skaffade en 1-wire hub vilket löste mina
dippar.. Så jag tror en 1-wire hub kan bara en bra investering om du skulle få problem, Fast
börja å kör utan.. Funkar det så funkar det :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av elf98 »

50-100m :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
relnah
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2011, 22:26
Ort: Växjö

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av relnah »

Ok, så en hub verkar ju vara det smidigaste ifall det skulle strula utan. Att dra dubbelt blir väl mer korrekt egentligen, men lite krångligare och det går ut en massa mer kabel.

Men min fråga ang. hubben kvarstår.

Kommer den klara att stå på en oisolerad vind?

Vinden är självventilerande, så är det fuktigt ute blir det fuktigt på vinden, torrt ute blir torrt på vinden. Varmt ute... varmt så in i helv. på vinden (svarta takpannor :) ). Och nu i vinter så har det ju varit skapligt kallt också.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av PerM »

relnah skrev:Ok, så en hub verkar ju vara det smidigaste ifall det skulle strula utan. Att dra dubbelt blir väl mer korrekt egentligen, men lite krångligare och det går ut en massa mer kabel.

Men min fråga ang. hubben kvarstår.

Kommer den klara att stå på en oisolerad vind?

Vinden är självventilerande, så är det fuktigt ute blir det fuktigt på vinden, torrt ute blir torrt på vinden. Varmt ute... varmt så in i helv. på vinden (svarta takpannor :) ). Och nu i vinter så har det ju varit skapligt kallt också.
Låter exakt som min vind där jag har en hubb sen några år. Den har fungerat felfritt.
relnah
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2011, 22:26
Ort: Växjö

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av relnah »

Ok! Tack alla för svaren. Då vet jag vad jag har för alternativ. Tror jag kör på att dra kabel som skissen och om det krånglar sätta en hubb där T5-T8 åker in.

@PerM: Det är BM som ska logga det hela till DB. Testkör det nu på den sensor jag köpte för att testa om drivrutiner och hårdvara funkade.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av PerM »

Trevligt :)
lars
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 mar 2020, 16:54

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av lars »

Hej!

Jag undrar om det är någon som har provat ut längder för 1-wire, och varför ett "stjärnnät" sägs inte fungera bra? Jag har några normallånga temperatursensorer DS18B20 till flera av mina Raspberry Pi:er, och speciellt på en av dem är det ungefär 9 meter kabel från Pi:n till änden av kabeln, och där sitter två st temperatursensorr med ca 1 meters kabel vardera. Men nu har jag köpt några DS18B20 med 15 meters kabel, och en fungerar, men kopplar jag två parallellt i "stjärnkoppling" fungerar det inte. Är det någon som vet vad det beror på? Är det kapacitanser, brus, att inte Pi:ns 3.3 V orkar driva ...? Jag tänker ta ett oscilloscope när jag hinner och studera nivåer och signalernas utseende, om det går, men kanske någon klokare än jag redan vet?

Hälsningar Lars
rajputaman04
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 nov 2020, 13:39

Re: Längd på "skarvar" i onewire nät.

Inlägg av rajputaman04 »

Ok! Tack alla för svaren. Då vet jag vad jag har för alternativ. Tror jag kör på att dra kabel som skissen och om det krånglar sätta en hubb där T5-T8 åker in. mxplayer get-mxplayer.in
Skriv svar