Regnmätare med trådlös anslutning?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Tussludd
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 nov 2012, 17:34
Ort: Uppsala

Regnmätare med trådlös anslutning?

Inlägg av Tussludd »

Hej!

Min sambos födelsedag närmar sig och jag skulle vilja överraska med något som jag vet att han behöver.
är dock själv inte så insatt i tekniken så jag vet inte ens om produkten jag söker efter finns.
Vi bor nämligen på en ort men brukar mark några mil bort.
Det skulle därför underlätta en hel del för oss om vi kunde placera ut en regnmätare på marken vi har och att sedan kunna läsa av hur mycket det regnar där fastän att vi är hemma via dator eller mobil.
Finns det någon sådan produkt? Och har ni några tips på sådana?

Med vänlig hälsning,
Anna
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Regnmätare med trådlös anslutning?

Inlägg av Dowser »

Har du tillgång till el på platsen?
I så fall fungerar det ju med en ow-server, 1-wire sensorer och en 3G router.
Då spelar det ingen roll hur långt bort den står.
Om du inte har ström utan måste köra med solceller och batteri behöver nog utrustningen stängas ned mellan mättillfällena. Fast då skiter sig regnmätaren, om du inte bygger någon kreativ lösning med en reservoar och en ventil.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Regnmätare med trådlös anslutning?

Inlägg av daromer »

En väderstation kopplat till en raspberry pi och en 3g server alternativt 3g modem i raspberry pajen. Väderstationen går på batteri och kommer hålla datan under tiden pajen är nedstängd.
Skriv svar