Vindmätare Proffs

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Vindmätare Proffs

Inlägg av flyvert »

Jag upplever att vindhastighetsformulan som Hobby Boards nämner i sitt datablad (som fn verkar saknas i nuvarande artikel på m.nu) ger för lågt värde.

WS=2.5C/T där WS är miles per hour; C är varv och T är tiden i sekunder.

Har nästan aldrig uppmätt över 10 m/s trots att METARS från flygplatsen en bit bort ibland visar toppar uppemot dubbla det värdet.

Mäter på standardvärden på 1-wire, dvs nytt värde var 15 sekund (vill man läsa oftare måste man tweaka bussmasterinställningarna för att inte få cacheade värden)


Nån som vet något mer o vill dela med sig?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Vindmätare Proffs

Inlägg av flyvert »

ICMP ECHO... :D

Någon på kanalen som har erfarenhet att dela med sig av?

Hur snabbt pollar ni pulsräknaren, och vilka OWFS-parametrar har ni tweakat för att minska cachetiden?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
jgb
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 jan 2013, 15:29
Ort: Askeby

Re: Vindmätare Proffs

Inlägg av jgb »

Hej!

Jag har precis köpt en Vindmätare Proffs (reas uppenbarligen ut nu) med ambitionen att koppla den till en Raspberry Pi 2 B med hjälp av R-pi i2c 1wire expansion module (v1.1).

Därefter tänkte jag att skriva mjukvaran för Raspberryn under Windows 10 IoT. Formeln som finns i Hobby Boards dokument verkar stämma överens med den som Inspeed anger för anemometern (se länkar nedan). Jag tänkte läsa av både vindriktning och -hastighet en gång varannan sekund för att matcha SMHIs sätt att mäta vindbyar. Ska bli intressant att se om jag lyckas. Återkommer när jag har annat än teorier och planer att redovisa... :wink:

Ytterligare dokumentation:
Inspeed VORTEX Anemometer
Inspeed E-VANE Wind Direction Sensor
Skriv svar