Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av CDK2H »

Hej!

Jag har kopplat mitt 1-wire nät så här: R-pi i2c 1wire expansion module med 5v från min Rpi -> Patchpanel 6xRJ12 -> och där ifrån har jag sedan mina 1-wire sensorer i färdigköpta RJ12 kontakter och även min 1-Wire LCD Kontroller som sitter ihop med min HD44780 20X4 Character LCD Display.
Sensorerna har alltid fungerat och läser höga temperaturer så nätet ser ju OK ut enligt mig så långt.

Problemet är att jag inte få igång min skärm, den lyser inte upp när jag gör rätt (som jag ser det):

Kopplar jag LCD kontrollern ihop med HD44780 som det ser ut enligt bilden https://www.m.nu/displayer-text/hd44780 ... sbelysning så lyser den inte upp - men den hittas i /mnt/1wire/FF.EB0800000100
Kopplar jag ihop den helt åt andra hållet och upp och ner så lyser skärmen upp men den syns inte längre i /mnt/1wire
När jag har hittat den i /mnt/1wire så har jag försökt slå på backlighten med echo 1 < FF.EB0800000100/backlight men inget sker


Har försökt leta i guider, se på tutorials och läsa på men jag kommer ingen vart så vänder jag mig till er i hopp om hjälp eller vägledning!

Behöver jag drivrutiner till skärmen?
Behöver jag programvara?
Behöver jag programmera på något vis?
Kan man koppla som jag har gjort?
zyber
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 mar 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av zyber »

Det var längesen jag höll på och pilla med mina LCD-displayer. Jag har för mig att du måste skriva 1 till /LCDon först, men är inte säker på om det behövdes för att styra backlighten.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av elf98 »

Om du använder USB-adapter behöver du antagligen starta OWFS med --usb_regulartime som argument.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av CDK2H »

zyber skrev:Det var längesen jag höll på och pilla med mina LCD-displayer. Jag har för mig att du måste skriva 1 till /LCDon först, men är inte säker på om det behövdes för att styra backlighten.
Tack prövat men den hoppar inte igång ändå. Körde först LCDon och sedan backlight. Det finns ju en del kommandon att använda sig utav:

Kod: Markera allt

pi@rpi1:/mnt/1wire/FF.EB0800000100 $ ls
address       crc8            gpio.0     line16.0    line20.3    register
alias         cumulative.0    gpio.1     line16.1    line20.ALL  r_id
backlight     cumulative.1    gpio.2     line16.2    line40.0    r_locator
counters.0    cumulative.2    gpio.3     line16.3    line40.1    screen16
counters.1    cumulative.3    gpio.ALL   line16.ALL  line40.ALL  screen20
counters.2    cumulative.ALL  gpio.BYTE  line20.0    locator     screen40
counters.3    data            id         line20.1    memory      type
counters.ALL  family          LCDon      line20.2    r_address   version
elf98 skrev:Om du använder USB-adapter behöver du antagligen starta OWFS med --usb_regulartime som argument.
Hmmm jag har i2c adaptern i Rpi:n där RJ12 skruvterminalen sitter som i sin tur LCD kontrollern sitter.
Jag startar mitt OWFS med: /usr/bin/owfs --i2c=ALL:ALL --allow_other --usb_flextime /mnt/1wire/
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av larky »

Slutat med LCD, men min startade automatiskt men lyset fick man tända manuellt med echo 1> backlight
och sen echo "hej hopp" > line20.0 så borde det synas på skärmen.

(Antar att det du skrev "echo 1 < FF.EB0800000100/backlight men inget sker" har ett skrivfel med < isf > )
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av elf98 »

Och du har justerat kontrasten på skärmen?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av flyvert »

Precis som Erik skriver kan konstrastskruven vara "åt fel håll" - höll nästan på att ta kontakt med m.nu när jag till slut fann den...

Kan du bifoga lite foton på hur du sätter ihop den? Borde bara vara ett sätt som fungerar.

Så här aktiverar jag min LCD - har lagt till det i startskriptet för 1-wire så att LCD:n blotar varje gång jag startar om 1-wire (jag har två Raspberry PI och 1-wirebussar och kör owserver & owfs "i kors" mellan båda):

# Start local owserver hosting own I2C 1-wire bus master
/opt/owfs/bin/owserver --i2c=ALL:ALL

# Connect to local and remote owserver at RPI1
/opt/owfs/bin/owfs -s 127.0.0.1 -s RPI1:4304 --allow_other /mnt/1wire

# Wait 10 seconds, then turn on LCD
sleep 10
echo "1" > /mnt/1wire/FF.CA0800000100/LCDon
echo "1" > /mnt/1wire/FF.CA0800000100/backlight
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av CDK2H »

larky skrev:Slutat med LCD, men min startade automatiskt men lyset fick man tända manuellt med echo 1> backlight
och sen echo "hej hopp" > line20.0 så borde det synas på skärmen.

(Antar att det du skrev "echo 1 < FF.EB0800000100/backlight men inget sker" har ett skrivfel med < isf > )

Tack som fasen det var felskrivning från min sida. Nu hoppade den igång och är upplyst men jag får inga tecken till den ännu. Prövat skriva till de flesta line20.0, line20.1 och så vidare men inget kommer till skärmen.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av larky »

Om du kan starta och stänga av bakgrundsbelysningen så är det ett steg på vägen, skicka lite text till displayen och prova att justera kontrasten
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av CDK2H »

larky skrev:Om du kan starta och stänga av bakgrundsbelysningen så är det ett steg på vägen, skicka lite text till displayen och prova att justera kontrasten

Ja det går bra att både slå på och av skärmen nu och jag har justerat kontrasten men ingen text dyker upp på skärmen. Prövat skriva till skärmen via line20.0, line20.1 och snart alla de "line" som finns men inget dyker upp.

LCDon verkar inte göra så mycket heller - eller är detta för bokstäverna? Har inte märkt någon skillnad iallafall när jag skriver 1 eller 0 till LCDon

edit: Mottager mer än gärna fler tips, jag har inte kommit längre sedan sist :( :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av elf98 »

Om du kan slå på och av bakgrundsbelysningen kan du kommunicera med displayen. I princip alltid är det då kontrasten som spökar.

Vad händer om du testar att vrida konstrasten "åt andra hållet"?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
zyber
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 mar 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av zyber »

CDK2H skrev:
larky skrev:Om du kan starta och stänga av bakgrundsbelysningen så är det ett steg på vägen, skicka lite text till displayen och prova att justera kontrasten

Ja det går bra att både slå på och av skärmen nu och jag har justerat kontrasten men ingen text dyker upp på skärmen. Prövat skriva till skärmen via line20.0, line20.1 och snart alla de "line" som finns men inget dyker upp.

LCDon verkar inte göra så mycket heller - eller är detta för bokstäverna? Har inte märkt någon skillnad iallafall när jag skriver 1 eller 0 till LCDon

edit: Mottager mer än gärna fler tips, jag har inte kommit längre sedan sist :( :)
Som elf98 säger, troligen kontrasten. Får du något utslag alls på displayen när du skruvar?

börja med att skriva 1 till LCDon, och sen skriv en text till line20.0.
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av CDK2H »

zyber skrev:
CDK2H skrev:
larky skrev:Om du kan starta och stänga av bakgrundsbelysningen så är det ett steg på vägen, skicka lite text till displayen och prova att justera kontrasten

Ja det går bra att både slå på och av skärmen nu och jag har justerat kontrasten men ingen text dyker upp på skärmen. Prövat skriva till skärmen via line20.0, line20.1 och snart alla de "line" som finns men inget dyker upp.

LCDon verkar inte göra så mycket heller - eller är detta för bokstäverna? Har inte märkt någon skillnad iallafall när jag skriver 1 eller 0 till LCDon

edit: Mottager mer än gärna fler tips, jag har inte kommit längre sedan sist :( :)
Som elf98 säger, troligen kontrasten. Får du något utslag alls på displayen när du skruvar?

börja med att skriva 1 till LCDon, och sen skriv en text till line20.0.

Jag gjorde nu detta metodiskt och skrev först till backlight för det är ett kommando som jag vet fungerar. Sedan LCDon och sedan till line20.0 och sedan gick jag till skärmen och ändrade kontrasten och tadaa texten kom fram. Dock med något extra tecken också i slutet men det går kanske väck så småningom, på något vis :o

Mucho cracias! :)
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av flyvert »

echo adderar "\n" - newline om du inte ber om undantag (echo -n ...).
printf är rätt bra att formatera text med, även Python.
LCD mellan köksfönster o altandörr.
LCD mellan köksfönster o altandörr.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

Re: Hur få igång 1-wire LCD controller + HD44780 20x4

Inlägg av CDK2H »

flyvert skrev:echo adderar "\n" - newline om du inte ber om undantag (echo -n ...).
printf är rätt bra att formatera text med, även Python.
IMG_0168.JPG
Najs tack. Du vill inte skicka över hela det där scriptet så jag har något att titta och bygga på? :o
Skriv svar