Raspberry Pi 3

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Raspberry Pi 3

Inlägg av flyvert »

Kära m.nu,

Jag köpte en RPi3 och en PiCade (endast konsolen, utan monitor) av er i julas. Superkul att kunna spela sina gamla Spectrum ZX48 favoriter som man i sin ungdom, ofta till stor möda & förtret förtvivlat försökte ladda från brusiga kassettband, men även för att låta ungarna bekanta sig med klassiker som "Donkey Kong", "Super Mario", m.fl.

Så en dag i februari blev bilden mycket konstig. Kör på en IBM ThinkVision 19" datormonitor ansluten med en 50 cm HDMI-kabel via en Supra HDMI>DVI konverter. Den förut så felfria bilden är nu "rastrig", färgerna går mot svart/grönt och dessutom uteblir bilden i längre o kortare perioder.

Först provade jag att koppla den till TVn (HDMI) och bilden var helt OK där.

Provade sen lite andra gamla monitorer (som alla ger bild när jag kopplar en laptop till dem via DVI) men ingen(!) fungerar med denna Raspberry. Har provat med ett annat (nytt) powersupply, stänga av ljudet (endast videosignal), m.m.

Läste på lite och har även provat diverse inställningar i /boot/config.txt för att förstärka upp signalen eller ta ned upplösningen


Tyvärr har inget gett resultat.


Vad föreslår ni på m.nu?

- mäta spänning på testpunkterna - vilken spänning skall jag ha?
- strömförsörja från ett labbaggregat med lite högre spänning, te.x. 5.1V?
- boota på ett NOOBS Debian Stretch SD-kort?
- byta ut Raspberryn (=hävda garanti...)?

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Raspberry Pi 3

Inlägg av larky »

En med vad jag tolkar som likartade problem, det funkar på TV men inte så mycket annat,
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... hp?t=34061
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Raspberry Pi 3

Inlägg av flyvert »

larky skrev:En med vad jag tolkar som likartade problem, det funkar på TV men inte så mycket annat,
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... hp?t=34061
Har ju bitvis signal o kass bild...

... antingen har monitorn blivit mer kräsen, kabeln sämre eller så har något hänt med Raspberryn... :?:

Skall fixa ett nytt SD-kort med en ny image samt testa med en annan HDMI-kabel. Fungerar inte det får det bli reklamation är jag rädd... :(
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Raspberry Pi 3

Inlägg av flyvert »

Problemet löst, men jag är inte säker på varför.

Bytte till en annan 2.0m HDMI-kabel; ingen effekt

Bytte från HDMI kabel + konverter till DVI till det motsatta, dvs konverter till DVI och DVI-sladd till monitorn; o se det fungerade!

Varför fungerade det omvända under flera dagar, veckor för att sen lägga av och "kräva" det motsatta??


RPI3->HDMI-sladd(0.5m)->Konverter(HDMI>DVI)->Monitor: Fungerade i några veckor, sedan defekt bild.
RPI3->Konverter(HDMI>DVI)->DVI-sladd(1.0m)->monitor: Fungerar nu!?
Vad skiljer?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Raspberry Pi 3

Inlägg av flyvert »

Har sedermera bytt till en mer ändamålsenlig kabel; HDMI 0.5m->DVI-D (dvs utan någon adapter i någon ända).

Funderar fortfarande på varför den första lösningen fungerade problemfritt i flera veckor för att sedan vika ner sig...
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar