Danalock v3-btze BT o Zwave

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lennartj
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 dec 2016, 22:32
Ort: Bredbyn

Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av lennartj »

Problem med återställning av Danalock
Köpte Danalock v3-btze scandi för några veckor se'n, som jag fick igång med BT på min mobil, fick igång det på fruns mobil samt lade in det på min Telldus Tellstick Znet Lite v2.
Efter 1 vecka slutade det att fungera på min mobil. Försökte ansluta via appen, men det kommer inte upp något lås. Provade med min gamla mobil, men nej, fungerade inte. Försökte börja om, excluderade från Tellstick Zwave, vilket jag fick bekräftelse på. Tog bort låset från appen, gjorde reset på låset, tog ur batterierna och försökte starta om från scratch. Ny installation av app, försökte lägga till enhet, inget lås kom upp! Chattade med Danalock, som påstår att låset ligger kvar på något vis i Zwave-nätet (är inte excluderat helt). Skickade länk, https://support.smartthings.com/hc/en-u ... gs-Classic , men "General Z-Wave Device Exclusion" hittar jag inte i live.telldus.

Föreslog att dom skulle skicka ett nytt som fungerar, sedan har dom inte svarat mer!! Mitt tålamod har blivit knäckt!
Måste man ha någon speciell controler för att kunna köra danalock??

Någon som haft liknande problem?? Mycket tacksam för svar!
lennartj
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 dec 2016, 22:32
Ort: Bredbyn

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av lennartj »

Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av supportM »

Hej,

Tråkigt att de inte svarar!

Men motsvarande "generell bortplockning av Z-wave enhet" är gömt i Telldus live. Du hittar den dock med följande steg:

1. Klicka på "Platser" i menyn uppe till höger.
2. Klicka på namnet på din Tellstick i listan med plaster
3. I rutan som expanderas klicka på "Ändra inställningar"
4. Välj Inställningar för Z-Wave i den nya rutan som dyker upp
5. I listan med alternativ kör du "Exkludera en enhet"

Efter det kan du på ditt Danalock sätta det i exkluderings/inkluderingsläge igen och den kommer då nollställa alla sina Z-wave inställningar.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
lennartj
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 dec 2016, 22:32
Ort: Bredbyn

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av lennartj »

Tack för svar!!
Jag gjorde punkt 1-5 och tryckte då på includera/excludera på låset.
Sedan gjorde jag en reset (10 click) tog ur batterier.
Satte tillbaka batterier, och försökte med "add lock" men låset kommer inte upp i appen.
Har jag förstått ditt svar rätt? Flera ideer?

/Lennart
Edit: Har försökt 3 ggr till för att vara 100%. Samma, inget BT!!
Hur kan vi lösa detta? Kan ni skicka ett nytt och vi skiftar?
Skulle vara trevligt att få detta att fungera!!
/Lennart
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av supportM »

lennartj skrev: 06 mar 2020, 11:23 Tack för svar!!
Jag gjorde punkt 1-5 och tryckte då på includera/excludera på låset.
Sedan gjorde jag en reset (10 click) tog ur batterier.
Satte tillbaka batterier, och försökte med "add lock" men låset kommer inte upp i appen.
Har jag förstått ditt svar rätt? Flera ideer?

/Lennart
Edit: Har försökt 3 ggr till för att vara 100%. Samma, inget BT!!
Hur kan vi lösa detta? Kan ni skicka ett nytt och vi skiftar?
Skulle vara trevligt att få detta att fungera!!
/Lennart
Hej,

Ja, jag tror du förstod rätt. Reset är inte nödvändig för att exkludera låset, men gör naturligtvis inget.

Om du handlat det av oss så kan vi absolut kolla på det. Skicka ett mail till info@m.nu så tar vi det vidare där.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
lennartj
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 dec 2016, 22:32
Ort: Bredbyn

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av lennartj »

Vill tacka för den förträffliga supporten!!!
Nu fungerar låset 100% med BT.
Z-wave fungerar, men räckvidden är urusel. Tellstick z-wave verkar ta väldigt lång tid på sig för att visa status. Det gissar jag att man får leva med.

Än en gång: Tack för supporten.
/Lennart
pomah
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 sep 2021, 20:48

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av pomah »

Hej, hur fick du det att fungera igen?

Jag har ett lås som inte går att para till z-wave och inte heller visar någon blåtand, tyder på att det har en parning sparad sedan tidigare, men det verkar inte hjälpa att "exkludera det"...
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av supportM »

pomah skrev: 05 sep 2021, 20:51 Hej, hur fick du det att fungera igen?

Jag har ett lås som inte går att para till z-wave och inte heller visar någon blåtand, tyder på att det har en parning sparad sedan tidigare, men det verkar inte hjälpa att "exkludera det"...
Hej,

Har du testat reset på låset? Dvs hålla inne knappen tills det lyser rött och sedan klicka snabbt för att bekräfta valet?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av hannuse »

Hej.

Och kom ihåg att statusen inte följer med in i Telldus Live om du manövrerar låset på annat sätt än via Telldus.
Så, funktionen när det gäller stausen är att likställa med en 433-enhet.
Men det funkar bra i övrigt tycker jag, och trevligt med keypad:en som gör det enkelt för besökare.

/Tobias
joakimb
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 okt 2021, 23:42

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av joakimb »

Hej, jag lyckas inte inkludera låset i Telldus som krypterat Zwave Secure. Även om jag väljer det så läggs det till som vanligt okrypterat Zwave. Låset står även som "okänt" i Telldus Live. Har provat att lägga till det hur många gånger som helst med låset 30 cm nära Tellsticken. Samma resultat upprepas hela tiden. Låset verkar inte gå att lägga till som Zwave Secure. Har någon lyckats med detta?

I och med att den läggs till som vanlig Zwave är produktens enda funktion i Telldus en enkel switch lås/lås upp. Om man lyckas lägga till det som Zwave Secure - finns det då fler funktioner att använda/ställa in?

/Joakim
pethson
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 maj 2007, 23:17
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av pethson »

Jag har ett liknande problem.
Men jag har haft mitt Danalock v3 i snart 3 år.
Det har fungerat utmärkt tills för några månader sedan.
Då slutade min Danapad och Danabridge kommunicera med mitt lås.
Lika så slutade jag se låset i appen på våra mobiler när jag kom nära.
Det fungerade bra med Z-wave som jag kör i HomeAssistant med Z-wave JS via Razberry 7 pro

Då sa man på Danalock support att något hänt med Bluetooth och jag var tvungen att utesluta mitt lås från min kontroller.
Det gick bra, men fortfarande inget lås att para i appen eller någon kommunikation med pad eller bridge.
Jag gjorde reset, jag uppgradera till senaste versionen med Danalock Toolbox (den hade redan senaste, men en ny installation av uppgraderingen)

Tydligen raderas inte allt när man gör en factory reset.
Och om man har den par kopplad med en Z-Wave kontroller kan man inte para den något Bluetooth. Är väl i sig logiskt om man bara har den parad med Z-Wave skulle ju någon kunna komma upp till låset och tjuva sig in genom att par koppla med Bluetooth.

Men då någon inställning inte släpper när jag gör en factory reset, och tydligen missar Z-Wave JS att plocka bort ALLT när man gör en exclusion, även om allt ser rätt ut. Så lyckas jag inte få igång Bluetooth igen.

Någon som har ett tips?

Jag har tillgång till Ytterligare Raspberry Pi's och Razberry 2, en Smartthings hub, en Vera 3 och en Vera Edge om någon tror det funkar bättre med att include/exclude med någon annan hårdvara eller mjukvara.

Alla tips är välkomna, känns lite drygt att skaffa ett nytt bara för att det hängt sig på något vis.
Eller kan det gå som en konstruktions fel så garantin gäller längre än ett år?

///Peter!
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av hannuse »

Hej.
Jag har ingen lösning, men samma bekymmer med ett av mina lås.
Jag flyttade, och monterade bara upp det ena låset, det andra låg i en låda i ett år.
Nu när jag ska inkludera det i en ny hub (Futurehome istället för Telldus), så har det blivit "baklås".
Jag kunde ta bort det från Danalock-appen (det fungerade fortfarande där, och jag uppdaterade firmware).
Anledningen att jag plockade bort det från Danalock appen var att jag inte kunde inkludera det i Futurehome, så jag trodde att man kanske skulle börja om från början.
Men nu har jag provat allt från Toolbox till att skruva isär låset.
Så det verkar helt ha slutat kommunicera, men att klicka med ett gem i "hålet" ger respons.

Mitt andra lås fungerar däremot utmärkt i Futurehome, och ger alltid korret lägesposition där, även om jag påverkar det manuellt.

Men någonting har hänt med kommunikationen på detta lås, och det verkar vara relaterat till Bluetooth.
Om jag "fipplar" med batterierna, plockar i och ur ett av batterierna så att låset startar om, då kan jag ibland få upp det i Danalock appen, men sedan svarar det inte när jag ska gå vidare och lägga till det.

Det märkliga är att med Toolbox så fungerar det utan problem, jag får direkt kontakt, och har uppdaterat firmware otroligt många gånger.

Så, jag sitter också fast där nu.
pethson
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 maj 2007, 23:17
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Danalock v3-btze BT o Zwave

Inlägg av pethson »

Jag har kommit lite längre ;)
Jag lyckades excludera mitt lås från Home-Assistent som jag kör på Raspberry Pi med ett Razberry 7 Pro kort och Z-wave JS
Det har jag lyckats med flera gånger, men aldrig kommit åt låset med Bluetooth.
Nu tog jag fram en Samsung Smartthing HUB och inkluderade låset, där efter excluderade låset.
Då fick jag igång Bluetooth, kunde göra inställningar, lägga till min Danabridge och DanaPad utan problem, men det tog kanske 10 minuter så slutade Bluetooth att fungera igen.
Dvs när jag exkluderade från min vanliga controller så var det något som låg kvar.
Och är låset parat med en Z-Wave/ZigBee kontroller så går det inte att para den med Bluetooth av säkerhetsskäl.

Nu när min Smartthing hub lyckades exkludera låset helt från en Z-Wave kontroller så räcker det med en factory reset (10 klick i hålet) så börjar Bluetooth att fungera igen, men funkar bara i 10-15 min...

Det fungerar utmärkt om jag bara vill ha det mot en Z-Wave gateway...
Men något är fel på min Bluetooth...

///Peter!
Skriv svar