skicka temp data till temperatur.nu med vera

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
msex
Wannabe

skicka temp data till temperatur.nu med vera

Inlägg av msex »

Hej, jag har följt denna guide https://blog.m.nu/rapportera-till-tempe ... fran-vera/ men det strular. Hur felsöker jag ?
detta är felmeddelandet ?

***** www.temperatur.nu *****

Typ: PROBLEM

Status: WARNING

Datum/Tid: Thu Mar 26 00:30:12 CET 2020

Utökad information:

Umeå/Obbola senast uppdaterad 2020-03-25 15:39:02 (0.0C). Senast rapporterade temperatur är inte nummerisk.
larky
Moderator
Kontakt:

Re: skicka temp data till temperatur.nu med vera

Inlägg av larky »

Mest troligt betyder det att det inte finns någonting alls att hantera, inga tecken.

Jag kan inte felsöka så mycket mer, men kan se att dina båda hash-uppladdade värden är tomma.

Genom at besöka en adress ungefär som http://www.temperatur.nu/rapportera.php ... xxx&t=12.2 kan du se att du får tillbaka ett OK och att det fungerar på Temperaur.nu's håll.
Notera att eftersom att du har två sensorer/hash kopplade till en mätpunkt måste båda fungera, eller manuellt laddas med temperaturer var tredje minut för att det ska bli en graf.

Du kan även besöka temperatur.nu/report/hash_xxxxxxx.txt för att se vad som laddats upp.
msex
Wannabe

Inlägg av msex »

Här är luup koden.

local temp = luup.variable_get ("urn:micasaverde-com:serviceId:ZWaveDevice1", "CurrentTemperature", 59)

result, status = luup.inet.wget("http://www.temperatur.nu/rapportera.php ... 59e0e2d&t=" .. temp, 5)

och log:
08 03/26/20 19:43:08.216 Scene::RunScene running 46 temperatur nu <0x708b3520>
01 03/26/20 19:43:08.216 LuaInterface::CallFunction_Scene Scene 46 failed [string "function scene_18()..."]:60: attempt to concatenate local 'temp' (a nil value) <0x708b3520>

/Micke
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Felmeddelandet "...Scene 46 failed [string "function scene_18()..."]:60: attempt to concatenate local 'temp' (a nil value)" indikerar att det är något fel.
Gissningsvis är det en string som försöker vara ett flyttal eller liknande, borde gå att googla på felet.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hej,

Kan du posta en bild på hur det ser ut i Veran? Och vad är det för Z-wave enhet som du använder för att rapportera temperaturen?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
msex
Wannabe

Inlägg av msex »

Hej, jag har hittat vad som strulade. det fungerar nu.

local temp = luup.variable_get ("urn:micasaverde-com:serviceId:ZWaveDevice1", "CurrentTemperature", 59)

Byttes mot denna:

local temp = luup.variable_get ("urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1","CurrentTemperature", 59)

Här är en bild från vera, jag har missat vilken ruta jag skulle hålla musen på.

vera1.JPG
vera1.JPG (30.52 KiB) Visad 6486 gånger

Tack för hjälpen.

/Micke
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hej,

Skönt att det löste sig!

//Erik K @ m.nu
msex skrev: 27 mar 2020, 12:13 Hej, jag har hittat vad som strulade. det fungerar nu.

Byttes mot denna:

local temp = luup.variable_get ("urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1","CurrentTemperature", 59)

Här är en bild från vera, jag har missat vilken ruta jag skulle hålla musen på.

vera1.JPG

Tack för hjälpen.

/Micke
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar