Lösningsförslag för dimmning av _många_ lister

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
prosten
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 nov 2020, 14:25

Lösningsförslag för dimmning av _många_ lister

Inlägg av prosten »

Hej,

Jag försöker hitta en kostnadseffektiv lösning som fixar följande scenario:

Ett större rum med 10+ ledlister (vita).
En "vanlig" dimmer (tryck eller vrid) slår på och av samtliga lister och dimmar dessa vid behov.

Via mitt homeautomation system har jag möjlighet att styra varje list individuellt, både on/off och dimmning. Detta kan prata zigbee/zwave och 433.

Hur kan man lösa detta? Har sett z-wave dimmrar, men de verkar inte har någon ingång för manuell/knapp kontroll?
Såg en 433 dimmer som hade 0-10V ut och den skulle jag kunna koppla till ett extern drivdon med dimmeringång, men kan man köra denna parallet?

...och jo, en lösning skulle såklart vara att köra en z-wave tryckknapp som styr alla dimmrar, men poängen är lite att tryckknappen skall fungera helt oberoende av homeautomation system


MVH
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Lösningsförslag för dimmning av _många_ lister

Inlägg av supportM »

prosten skrev: 19 nov 2020, 14:33 Hej,

Jag försöker hitta en kostnadseffektiv lösning som fixar följande scenario:

Ett större rum med 10+ ledlister (vita).
En "vanlig" dimmer (tryck eller vrid) slår på och av samtliga lister och dimmar dessa vid behov.

Via mitt homeautomation system har jag möjlighet att styra varje list individuellt, både on/off och dimmning. Detta kan prata zigbee/zwave och 433.

Hur kan man lösa detta? Har sett z-wave dimmrar, men de verkar inte har någon ingång för manuell/knapp kontroll?
Såg en 433 dimmer som hade 0-10V ut och den skulle jag kunna koppla till ett extern drivdon med dimmeringång, men kan man köra denna parallet?

...och jo, en lösning skulle såklart vara att köra en z-wave tryckknapp som styr alla dimmrar, men poängen är lite att tryckknappen skall fungera helt oberoende av homeautomation system


MVH
Hej,

Har ingen klockren lösning, men ja, de flesta Z-wave dimrar har ingång för manuella knappar. Även 0-10V finns både för 433 och Z-wave och är något jag hade kollat vidare på.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
skynet
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 aug 2021, 21:44

Re: Lösningsförslag för dimmning av _många_ lister

Inlägg av skynet »

Associated grupp 2 i zwave kan skicka commando oberoende av controllen i zwave mesh nätet om led listerna stödjer det.

De ska läggas in på fjärrkontroll alltså den dimmer switchen som ska skicka kommandon.
Skriv svar