Sunricher SR-ZGP2801K4-DIM-G2-E

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Gryningsrad
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 feb 2021, 22:07

Sunricher SR-ZGP2801K4-DIM-G2-E

Inlägg av Gryningsrad »

Köpte en Sunricher FOH Smart Switch (SR-ZGP2801K4-DIM-G2-E) av er i höstas och har inte fått för mig att installera denna förrän nu...

Dock när jag länkar den med min Conbee II-sticka så dyker varje knapp (har ju två på enheten) upp som en "Philips Tap" (som har 4 knappar).

Jag har länkat alla Philips-tap-knapparna (totalt 8 st) till en Sunricher Infälld Zigbee-dimmermottagare "SR-ZG9040A" (från Kjell&co) - men inget händer när jag tycker på knapparna... inte dimmra, inte stänga av, inte sätta på, inte anropa en scene - ingenting...

Ser jag i loggen i deconz så får jag ett rad "rule event /sensors/21/state/lastupdated: 0 -> 0" varje gång jag tycker på någon knapp (med bara "INFO" som debug-nivå). Slår man på "INFO_2" får man ännu mer information - så knapparna verkar ju fungera.

Eller är det så att Sunrichers knappar bara är halv-kompatibla? Läste i någon tråd att dom utger sig för att vara tillverkade av Philips. Är det detta som gör att det inte riktigt funkar? Måste jag försöka via Home Assistant (Node-RED?) att fånga upp REST-anropet som verkar komma in från knappen och sedan själv anropa scener och lampor? Enligt Conbees kompabilitetslista är inte Sunricher kompatibel - men det syns i Phoscon och någon slags information skickas när jag trycker på knapparna... har ni någon input om jag kan lyckas få detta att fungera på något sätt?

Min setup: Raspberry Pi 4, Home Assistant, Conbee II till RPI samt deCONZ integration i HA...
joggs
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 aug 2018, 20:38

Re: Sunricher SR-ZGP2801K4-DIM-G2-E

Inlägg av joggs »

Hej, är du kvar i samma läge som tidigare?
Jag får nästan samma som dig.
När jag lägger till vänstra och högra knappen separat i deconz blir den vänstra en hue-tap medans den högra blir en dubbelknapp av typen friends of hue. De dyker inte upp i deconzgränssnittet, men finns i phoscon.
I homeassistant triggas de 4 knapparna om man lyssnar på deconz_event, men det triggas inga dimmer events för långtryck, så det bästa man kan få ut ur dessa i home assistant just nu är enkla knapptryck från de 4 knapparna.
Jag funderar på om man skulle be dem lägga till enheten i deconz via deconzforum, men jag kan inte skicka enhetens properties eftersom jag inte ser dem i deconzgränssnittet. Gör gärna ett försök där om du vill.
tjn
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 apr 2021, 13:23

Re: Sunricher SR-ZGP2801K4-DIM-G2-E

Inlägg av tjn »

Intressant, förklarar varför jag inte får in min SR-ZGP2801K2-DIM-E

min deconz installation kör med kanal 15
har provat para ihop flera gånger och byta kanaler men bästa jag lyckats med är att den dyker up som en Philips Tap alternativt ibland listas den som Compound device.

MEN den listas som en switch i phoscon webben men listas inte alls i deconz guit (via vnc i home assistant)

eventuellt kanske jag byter kanaler för fort via knappen, men är inte säker.
hur som helst funkar de rätt dåligt.

Tips för ihopparning?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZGP2801K4-DIM-G2-E

Inlägg av supportM »

Hej,

Har ni testat touchlink?

https://blog.m.nu/fa-sunrichers-fjarrko ... och-homey/

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
tjn
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 apr 2021, 13:23

Re: Sunricher SR-ZGP2801K4-DIM-G2-E

Inlägg av tjn »

efter en del trixande fick jag till de med deconz
gick att para ihop men syns inte riktigt som andra enheter.

i home assistant fick jag använda de events som skickas istället (deconz_event)
tydligen är 33 på och 32 är av
dvs min trigger i home assistant är av typen Event, Event type deconz_event och datat:
id: hue_tap_16
event: 32

sen gick de bra.

id i detta fall är givetvis vad enheten heter i deconz, enklast för att lista ut detta i home assistant är att gå till developer tools, sen fliken events och skriv in: deconz_event som event att lystna på, sen tryck på knappar och se vad som händer.
dbs12
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jul 2021, 14:47

Re: Sunricher SR-ZGP2801K4-DIM-G2-E

Inlägg av dbs12 »

Kan du förklara vad du behövde göra för att få deconz events? Jag har den in i deconz, men jag få ingen events in home assistant.

Tack!
-David
Skriv svar