Energimätning i Plug In Relä - NEO Coolcam trasig?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
nilaz
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 apr 2013, 07:43
Ort: Skärkind

Energimätning i Plug In Relä - NEO Coolcam trasig?

Inlägg av nilaz »

Hej!

Jag köpte nyligen 2 st Plug In Relä - NEO Coolcam. Energimätningen fungerar inte som jag förväntar mig. Värdet är konstant -21474820.79 kWh...

Jag tänkte använda pluggen för att mäta energi och använda i Home Assistant energi-del och då är det negativa värdet inte så realistiskt.
Jag har resettat pluggen men utan bättre resultat.

Eftersom båda fungerar lika dåligt känns det som det är något fel på dem båda.

Vad kan jag göra för att de ska fungera?

/Niklas
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Energimätning i Plug In Relä - NEO Coolcam trasig?

Inlägg av supportM »

nilaz skrev: 14 sep 2021, 22:04 Hej!

Jag köpte nyligen 2 st Plug In Relä - NEO Coolcam. Energimätningen fungerar inte som jag förväntar mig. Värdet är konstant -21474820.79 kWh...

Jag tänkte använda pluggen för att mäta energi och använda i Home Assistant energi-del och då är det negativa värdet inte så realistiskt.
Jag har resettat pluggen men utan bättre resultat.

Eftersom båda fungerar lika dåligt känns det som det är något fel på dem båda.

Vad kan jag göra för att de ska fungera?

/Niklas
Hej Niklas,

Tyvärr har vi insett att detta är ett känt problem med denna plugg. Dock verkar det bara vara folk som kör HomeAssistant/z-waveJS/OpenZwave som är drabbade av någon konstig anledning. Finns flera buggrapporter om detta där man skyller på pluggen och inte kommer implementera någon fix. Dock har vi inte sett samma problem i några av de andra systemen vi testat den i.

Jag har tagit kontakt med Neo för att försöka reda ut vad som hänt och hur de ser på det. Enligt vissa buggrapporter skall detta strul vara fixat med en FW uppdatering, men känns olustigt om vi skulle fått gamla pluggar när vi köper direkt från fabrik.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
nilaz
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 apr 2013, 07:43
Ort: Skärkind

Re: Energimätning i Plug In Relä - NEO Coolcam trasig?

Inlägg av nilaz »

Ok, tack för snabbt svar!
Det lät ju inte så positivt. Jag letade efter hur man kan uppdatera firmware och hittade följande länk: http://gofirmware.com/content/neo-coolcam-firmware. Den känns dock lite omständig och ganska osäker...

Hoppas att det finns en enklare lösning.

/Niklas
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Energimätning i Plug In Relä - NEO Coolcam trasig?

Inlägg av supportM »

nilaz skrev: 15 sep 2021, 09:10 Ok, tack för snabbt svar!
Det lät ju inte så positivt. Jag letade efter hur man kan uppdatera firmware och hittade följande länk: http://gofirmware.com/content/neo-coolcam-firmware. Den känns dock lite omständig och ganska osäker...

Hoppas att det finns en enklare lösning.

/Niklas
Hej,

Jo, det är ganska surt! Du får gärna maila oss på info@m.nu och referera till detta problem, så samlar jag er som har problem där och återkommer så snart jag har fått svar från fabriken.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar