Regnmätare WMR200

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
busan
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:36
Ort: G-hyttan

Regnmätare WMR200

Inlägg av busan »

Hej!
Ny medlem här, har nyligen köpt en väderstation enligt rubriken, men har problem med regnmätaren, som visar för lite och fel.

Innehåller två vågskålar, efter kontroll, så visa varje skåltipp 1.1 mm, kollade häromdagen när en rejäl åskskur var på besök, regnet vräkte ner i ca 30 min, men ändå registrerade mätaren bara 1.1 mm, sanningen var nog runt 20mm.
Någon med samma erfarenhet, paketet för övrigt verkar okej, bara barometertrycket som jag tycker verka visa för lite, men den verkar inte gå att justera manuellt.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av elf98 »

Har du kollat så inget är ivägen för tippskålarna?

Vad händer om du tippar skålarna manuellt ett par gånger?

Långt avstånd mellan huvudenheten och regnmätaren?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
busan
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:36
Ort: G-hyttan

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av busan »

Tippskålarna rör sig som dom ska.

Dom ger utslag om jag tippar manuellt, men dom ger inte 1mm per tippning i jämn takt, ibland 1.1mm, 3.5, vid ett test, så ytterligare ett test tippade jag totalt 8ggr, alltså 4 ggr åt varje håll, blev totalt 34,4mm i displayen, totalt snurrigt.

Knappt 7m mellan regnmätare och huvudenheten.

Har varit i kontakt med safecast, men dom har semester, så inget svar därifrån ännu.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av elf98 »

Är det ackumulerade värden du nämner? Eller mm/h?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
busan
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:36
Ort: G-hyttan

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av busan »

Den visar som standard mm/h.
Men visar dom nämnda felen både i mm/h och i ackumelerat, även om man måste tänka på att ackumelerat innebär att den lägger ihop värdena över en inställd period, så stämmer den ändå inte, uppfattar jag.
Tydligen så verkar den nollställa inkommande värden i mm/h, när den har "gett" värdet i ackumelerat, vilket jag inte är van med.

Har haft flera andra regnmätare tidigare, dock var dessa trådbundna, och hade inte ackumelerat som visningsläge, utan enbart mm/h.

Men även om denna nu först visar i mm/h, för att sedan lägga över sig i ackumelerat, och nolla mm/h, så ska den ju visa rätt i både mm/h och ackumelerat.

Och så hittar jag inte hur man ställer om barometertrycket manuellt, avstånd över havet ska vara rätt, den visar för låga värden.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av elf98 »

mm/h är hur mycket det regnar just nu - jämför med hastighetsmätaren på en bil.
Ackumulerat värde är hur mycket det regnat över tid - jämför med trippmätaren på din bil.

Om du tippar kopparna fram och tillbaka simulerar du mycket regn på kort tid och mm/h ökar snabbt. Så snart kopparna slutar att vippa kommer värdet att gå ner till 0mm/h igen. Även om det varit ett högt mm/h värde under en kort tid behöver det inte ge särskilt mycket ackumulerat värde.

För att det ackumulerade värdet skall bli 1mm måste det regna 1mm/h i en hel timme. Eller 2mm/h i 30 minuter. Eller 4mm/h i 15 minuter. osv

Jämför med bil, för att du ska ha kört 10km måste du du ha kört 10km/h i en timme, eller 20km/h i 30 minuter eller 40km/h i 15 minuter, eller 80km/h i 7,5minuter, eller 160km/h (!) i 3,75 minuter.

Hur sitter sensorn monterad?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
busan
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:36
Ort: G-hyttan

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av busan »

Det innebär om jag förstått/tolkar det hela rätt, att om det regnar måttligt under en halvtimme, vi säger totalt 5mm under denna halvtimme, så är det inte ens säkert att det ger utslag, att en vippkopp tippar över, och då blir det inga utslag alls, vare sig mm/h eller som ackumulerat, så enligt denna mätmetod, har det inte regnat alls?

Mätaren/sensorn står för sig själv, 1,5 m ut från husväggen på ett balkongräckte, ca 4 m upp i luften från marken sett, för övrigt helt fritt i luften, avstånd knappt 4 meter från huvudenheten,
Ska nog köpa en vanlig hederlig manuell regnmätare, och jämföra, börjar bli fundersam, eller tänker jag helt fel utifrån hur den ska fungera, och sitter monterad?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av elf98 »

Kommer det 5mm nederbörd under 30 minuter har det regnat 10mm/h. Då kommer regnmätaren att ge utslag på mm/h efter 12 minuter, dvs när två tippningar har registrerats. Det är ju först när 2 tippningar har registrerats som det kan ge utslag.

Vad är ovanför balkongen? Om det är ett hyreshus med flera våningar till kommer minsta lilla vind från fel håll att göra att inget regn registeras.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av Isaksson »

Det är ju mängden i en skål som får den att tippa som är felmarginalen. Och 5mm lär väl få den att tippa.
busan
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:36
Ort: G-hyttan

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av busan »

Jag hoppas verkligen det, annars lär den inte fungera så bra kan jag tycka.

Som i början på veckan när det var en av flera åskskurar här, det vräkte ner under ca 30 min, gav bara utslag på 1.1 mm både i mm/h och i ackumulerat, gissar att det kom ca 10-15mm, då anser jag att det inte visar rätt.
Det var då jag började fundera.

Glömde bort att tala om, att jag bor i hus, ingenting som hindrar ut från detta balkongräcke ut i luften, det är bara husväggen som är det enda hindret, men själva taket börjar direkt ovanför dörren till balkongen, så det är inte så mycket vägg heller som skärmar av, annars helt fritt i alla riktningar, bara öppen natur, inga grannar som är för nära heller, bor på landet.
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av Isaksson »

Jag kollade i manualen nu och det verkar ju inte vara så mycket att skruva på. Fallgroparna är ju att man tittar på fel "display mode" eller att man inte ställt in mm som mätvärde.
busan
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:36
Ort: G-hyttan

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av busan »

Oavsett hur jag ställer den på, så går den ju tillbaka till enbart 0.0mm direkt efter ca 5 sek.
Jag ska köpa som jag nämnt, en helt vanlig enkel manuell regnmätare, och mäta och se, mera exakt hur mycket 1mm blir och hur mycket det krävs för att en tippning ska ske, och vad en sådan tippning ger igen.

Men jag väntar också på svar från säljaren safecast, om denna fråga, får se vad dom säger?
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av Isaksson »

Med lite gissningar och antaganden så borde nog den där regnmätaren ungefär behöva 1 ml vatten uppfångat i "röret" för att den ska registrera 1 mm. Så det borde du själv kunna testa med.
busan
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:36
Ort: G-hyttan

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av busan »

Ska testa nu under dagen, så får vi se... :D
busan
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:36
Ort: G-hyttan

Re: Regnmätare WMR200

Inlägg av busan »

Har nu testat lite, och med blandat resultat, gentemot en vanlig manuell, så visar den lite blandat fel.

Men har kontakt med safecast, och vill att jag i första hand, försöker hitta ett ställe ute som kan fungera optimalt.
Så jag får göra så, men återkommer om resultat.
Skriv svar