Nybörjare inom temperaturloggning - hur gör jag?

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Tosv
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 dec 2014, 00:29
Ort: Hudiksvall

Nybörjare inom temperaturloggning - hur gör jag?

Inlägg av Tosv »

Hej!

Sedan mätstationen i Hudiksvall i början av december slutade att fungera (se tråd http://forum.m.nu/felanmalan/matstation ... t3952.html) så har tanken funnits på att starta upp en egen mätnod. Jag har läst en hel del här på forumet men jag kan inte säga att jag blir klokare av det. Snarare tvärtom, det verkar finnas en uppsjö med olika system, konfigurationsalternativ och delar plus att man verkar behöva vara systemtekniker eller programmerare för att få vissa av dem att fungera. Jag vet vad jag vill ha men jag vet inte vilket system som passar mig och därför så behöver jag nu råd och tips.

1. Prio 1 är att få igång en temperatursensor och få den att börja logga till temperatur.nu. Därför funderade jag först på att införskaffa en Temperatur.nu Reporter (https://www.m.nu/temperaturnu-reporter- ... -1219.html). Det verkar ju vara enkelt och bra och en sådan lösning gör också att jag kan komma igång omgående. Saken är dock att reportern verkar begränsas till just denna enda funktion.

2. Jag vill att systemet ska vara modulärt, alltså utbyggbart ifall jag i framtiden vill komplettera med fler funktioner för eget bruk, exempelvis fuktighetssensor, vindmätare etc. Saken är den att jag i detta fall redan från början antar att jag bör satsa på någon form av datorlösning, typ raspberry PI med dito programvara men det känns väldigt avancerat för mig som aldrig förr har hållit på med programmering eller byggnation av datorer på detta sätt. Jag ser även på forumet att det i de startpaket som tillhandahålls (exempel: https://www.m.nu/startpaket-raspberry-1wire-p-787.html) saknas bygginstruktioner. Risken om jag köper ett sådant är alltså att jag aldrig får ihop grejorna och att de slutar sitt liv i någon diverselåda.

3. Eftersom jag bor i hyreshus så har jag små möjligheter att borra hål i fasaden mellan min lägenhet och världen där utanför. Ska jag då hellre satsa på någon form av trådlös tellstick-lösning trots att detta kommer att bli dyrare i längden. Det känns heller inte som att en trådlös lösning är lika robust som en trådburen. Vad säger ni andra? Alternativet är att jag sätter utrustningen i källaren då jag därmed kan dra ut sensorkablarna genom ett av husets ventilationsintag (jag har pratat med fastighetsskötaren och det är okej för honom att göra så) och koppla samman utrusningen med min dator genom exempelvis en OW-SERVER-WIFI-2G men det låter också tämligen komplicerat.

4. Pengar. Även om jag önskar att jag vore rik så är jag det tyvärr inte. Det är också en orsak till att jag vill ha mitt system utbyggbart, då behöver jag inte punga ut med allt på en gång utan kan lägga till funktioner i mån av ekonomi, möjlighet och intresse.

Jag är alltså en total nybörjare som nu vill ta sina första, stapplande steg inom detta område. Skulle därmed vilja ha förslag på hur jag bör tänka i denna situation och är tacksam för alla råd. Jag kommer också att skynda långsamt och inte påbörja göra någon beställning alls förrän jag har fått mer kött på benen.

Ber om ursäkt om mitt inlägg blev långt och bitvis förvirrat men jag är precis lika förvirrad som det låter.


/ T