Väderstation

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
hygrofil
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:54
Ort: Stockholm

Väderstation

Inlägg av hygrofil »

Ny här, och dumma frågor ..... :oops:

Behöver egentligen inte mäta allt som dom bättre väderstationerna kan.

Det jag behöver är temp och luftfukt inne + ute, endast det, och lagrat för att kunna printa ut lite tjusiga kurvor. Kan man helt enkelt skippa de andra givarna, låta bli att koppla in dem?

Gärna en för anslutning till PC vid själva urtankningen, men inte vid mätningarna, dom sker på obebodda ställen och sker under nåt dygn och kanske upp till nån vecka eller så.

Jag tänkte mig nån maskin för tusing eller så, det borde väl gå?

Tittade på en från Kjell&co för 1299 (=WP1400), eller Jula för 995:- (~WS2300 nånting) fast den verkar ha ont om minne.
oooops, såga att Kjell-maskinen fanns för halva det priset .... nåja ....

Vad säger ni som har hållt på ett tag, är det genomförbart?
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Väderstation

Inlägg av Dowser »

Det är absolut görbart, och budgeten verkar rimlig.

De "stand-alone" väderstationer jag har pillat med har fungerat bra för just det du efterfrågar. Vid avläsning kan du välja de värden du vill kolla och ignorera resten. Ignorerar du dem behöver du inte heller sätta upp sensorerna.

Dock överlåter jag till expertisen här om att säga vilken station som idag ger bäst pris/prestanda med avseende å lagrings-kapacitet.

Finns det förresten någon station som även kan lagra på ett extra minneskort eller kör alla med inbyggda minnen?
mgh
Gillar hemautomation
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:04
Ort: Skövde

Re: Väderstation

Inlägg av mgh »

/Magnus
49ers forever
hygrofil
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:54
Ort: Stockholm

Re: Väderstation

Inlägg av hygrofil »

Tack för svaren. Har spanat vidare och WP1400 (i olika namn) verkar vara lite vassare. Mer minne och jag vill ju kunna spara över lite längre tid icke övervakat. Det blir en signal till Voxon efter helgerna, dom har säkert stängt nu ändå. (eller ett mail till Fine Offset .... :) )

Under tiden köpte jag några termo/hygro-metrar för att leka med. Viking 193 från Jula, nersatta till 79:- så man kan ju köpa en knippa på en gång. :)

.... hmmmm... det var inte mycket innehåll i dom, och rätt osäker funktion måste jag säga, men snygga utanpå är dom ju. Får se nu om jag kan få ihop nåt roligt system av dom.

WP1400 verkar vara Viking här i Sverige det också, dom skjuter på allt som rör sig verkar det som. :)
Skriv svar