Tips på regnmätare

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kjellb
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 jul 2020, 13:14

Tips på regnmätare

Inlägg av kjellb »

Hej
Jag har haft en Oregon väderstation i flera år där sensorerna varit kopplade till Domoticz via 433MHZ.
Nu har regnmätaren (PCR800) lagt av och efter fruktlösa försök att få liv i den ger jag nu upp.
Vad är det bästa alternativet för mig. Netatmo, Popp Z-rain eller något annat.
Jag kan använda: 433 MHz, wifi ,bluetooth Zigbee and Z-wave protokoll.

MVH / Kjell
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips på regnmätare

Inlägg av supportM »

kjellb skrev: 08 jul 2020, 13:31 Hej
Jag har haft en Oregon väderstation i flera år där sensorerna varit kopplade till Domoticz via 433MHZ.
Nu har regnmätaren (PCR800) lagt av och efter fruktlösa försök att få liv i den ger jag nu upp.
Vad är det bästa alternativet för mig. Netatmo, Popp Z-rain eller något annat.
Jag kan använda: 433 MHz, wifi ,bluetooth Zigbee and Z-wave protokoll.

MVH / Kjell
Hej,

Du är inne på de alternativen vi säljer i alla fall. Själv kör jag Z-rain och har varit nöjd, men har kollegor som kör Netatmo och är minst lika nöjda.

Fördelen med Z-rain i mitt fall är att jag får det integrerat till resten av hemmet och kan göra scheman baserat på regnet om jag vill.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
nilaz
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 apr 2013, 07:43
Ort: Skärkind

Re: Tips på regnmätare

Inlägg av nilaz »

Ni som kör Z-rain; vad kopplar ni den mot?
Jag kör Home Assistant hemma. Jag har tittat lite i forumet för Home Assistant och flera skriver om problem.
Det står ju en frågetecken på kompatibilitet för Z-rain till Home Assistant på https://www.m.nu/sensorer/z-rain.
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Tips på regnmätare

Inlägg av Malmgren »

supportM skrev: 28 jul 2020, 07:52 Själv kör jag Z-rain och har varit nöjd
Hej.
Tänkte höra om du har några felsökningstips för denna enhet. Köpte en av er för ett år sedan och den har aldrig gett mig mer än huvudvärk. Det har faktiskt hänt att den har skickat några vettiga värden, men normalfallet verkar vara att den inte skickar någonting alls, men däremot dränerar batterierna inom loppet av veckor.

Nu har jag tagit in den inomhus för test och har den bredvid datorn med Zniffer så jag ser exakt vad som skickas och kontentan verkar vara att den enda gång den faktiskt skickar någonting över huvud taget är när jag tar ut batterierna och sedan sätter in dem igen, då kommer det en battery report. Men att trycka på knappen eller att peta den lilla gungbrädan fram och tillbaka genererar ingen aktivitet över huvud taget.

Kan jag sluta mig till att jag helt enkelt har en trasig enhet eller finns det något mer jag kan testa? Och om det är en trasig enhet, är det kört att reklamera den (ser att jag köpte den i april 2021)? Önskar att jag skulle satt mig och felsökt ordentligt tidigare, har mest inte blivit av...

/Daniel
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips på regnmätare

Inlägg av supportM »

Tjena Daniel,

Det låter mer som att du har en trasig enhet mer än något annat. Maila oss på info@m.nu för reklamation!
// Officiellt supportkonto för m.nu
nisseo
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2021, 20:56

Re: Tips på regnmätare

Inlägg av nisseo »

Hej upplever exakt samma som Daniel (inlägg #4). Tog bort den från min Homey och nu kan jag inte få liv i den. Hur lång garranti är det? köpte den 2021-08.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Skriv svar