Ljusslinga styrs med 433hz fjärrkontroll. Hur får jag över den till Philips Hue?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mmmarabou
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 jul 2020, 22:10

Ljusslinga styrs med 433hz fjärrkontroll. Hur får jag över den till Philips Hue?

Inlägg av mmmarabou »

Jag har en ljusslinga under köksskåpen som kan styras med en 433 hz fjärrkontroll.

I resten av köket har jag Philips Hue lampor.

Finns det någon adapter eller annan lösning jag kan använda för att ansluta även ljusslingan till Philips Hue?
Bilagor
IMG_4300 3.jpg
IMG_4299 3.jpg
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ljusslinga styrs med 433hz fjärrkontroll. Hur får jag över den till Philips Hue?

Inlägg av supportM »

mmmarabou skrev: 27 sep 2021, 21:52 Jag har en ljusslinga under köksskåpen som kan styras med en 433 hz fjärrkontroll.

I resten av köket har jag Philips Hue lampor.

Finns det någon adapter eller annan lösning jag kan använda för att ansluta även ljusslingan till Philips Hue?
Hej,

Beror lite på slingan. Men du borde kunna byta ut drivdonet mot https://www.m.nu/dimmer-zigbee/dimmer-r ... controller men du får nog räkna med att kontakterna måste bytas ut/lödas om.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
mmmarabou
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 jul 2020, 22:10

Re: Ljusslinga styrs med 433hz fjärrkontroll. Hur får jag över den till Philips Hue?

Inlägg av mmmarabou »

Hej! Jag köpte dimmern som du länkade till, men idag när jag skulle installera den var jag inte säker på hur jag skulle göra.

Jag hade förväntat mig att det skulle komma två kopparkablar från ljusslingan, en som skulle till W och en som skulle till V+.

Men som du kan se på bilderna så kommer 2x2 kopparkablar från ljusslingan. Hur ska dessa kopplas?
Bilagor
andra änden av ljusslingan
andra änden av ljusslingan
ena enden av ljusslingan
ena enden av ljusslingan
kablar som jag tror kommer från ljusslinga
kablar som jag tror kommer från ljusslinga
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ljusslinga styrs med 433hz fjärrkontroll. Hur får jag över den till Philips Hue?

Inlägg av supportM »

mmmarabou skrev: 10 nov 2021, 18:35 Hej! Jag köpte dimmern som du länkade till, men idag när jag skulle installera den var jag inte säker på hur jag skulle göra.

Jag hade förväntat mig att det skulle komma två kopparkablar från ljusslingan, en som skulle till W och en som skulle till V+.

Men som du kan se på bilderna så kommer 2x2 kopparkablar från ljusslingan. Hur ska dessa kopplas?
Hej,

Intressant!

Jag skulle gissa att det är dubbla rader av LEDs på slingan. Dvs du kan dubbla upp kablarna på W och V+. Det är dock bara en gissning, men den bästa jag kan komma på. Det finns ingen markering på undersidan av listen? Brukar nämligen skriva ut vad varje ledning är för där.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar