temperatur och webcam i skogen !! ?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Nordkvasen
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 jan 2010, 12:19
Ort: Sågmyra
Kontakt:

temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av Nordkvasen »

Hej hopp...
Jag skulle vilja sätta upp en liten server i stugan i fjällen som loggar temperatur och har någon eller några webcams.
Tanken är låta ett trådlöst bredband vara uppkopplat 24/7 och skvallra om vad som händer och att jag kan logga in på den hemifrån.
Problemen är många men det största just nu är att det inte finns någon ström så jag måste använda mig av solceller eller kanske vindkraft och bilbatteri eller någon kombination kanske.
Jag har idag en liten LG minilaptop med dongle och bredband som jag tänkte offra sen gissar jag att jag får lov att införskaffa en del onewire grejer. strömsnålt strömsnålt strömsnålt .

Är det någon som kan brainstorma lite, eller kanske någon som redan har gjort det och vill dela med sig.
Jag är väldigt eager att få pilla ihop nåt fränt.


Så nu kommer jag upp i tid i morgon för att läsa alla svar.. hoppas det är fullskrivet :)
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av larky »

Strömförsörjningen kommer att bli ett jätteproblem...
Antag att du behöver 20W i snitt hela dygnet. Sen är frågan vid vilken spänning du vill ha dessa 20W, ska du köra med orginalnätdelen till laptopen behövs 230V, eller en supereffektiv 12V nätdel.
12V verkar vid en första anblick som en vettig spänning att utgå ifrån, framför allt för att det finns stora batterier, problemet är väl hur du ska ladda dessa!
Med 20W=1.7A så går det 40Ah/dygn. Sol två timmar om dagen ger att du behöver 240 effektiva Watt från solpanerler för att hålla laddningen.
Vind? beror helt på var och hur högt upp du kan få en snurra.
minigranis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 dec 2009, 22:08
Ort: Sollentuna

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av minigranis »

Jag klurar själv på något liknande men jag behöver bara ha batteri som backup för de strömavbrott som sker.
Min förhoppning är att jag inte behöver mer än 35-40 timmar på batteri.
Detta moderkort matas direkt med 12V (inbyggd nätdel) och är bland det strömsnålaste jag har hittat.
http://mini-itx.se/inteld945gsejtatom16 ... d12efa08d4
Lägger man sedan till compactflash baserad HD så bör man ligga rätt lågt effektmässigt.

Frågan är om en NSLU2 kanske är strömsnålare, någon som vet ?
Jag tänker ha en batteriladdare som laddar 12V batteriet konstant så länge nätspänning finns.
Jag vet tyvärr inte hur man skall lösa det med laddning i ditt fall, det låter som en tuff nöt att knäcka.

Den enda netbook jag hittat som matas direkt med 12V är Asus eeePC. Jag har tyvärr inte hittat någon netbook där man i bios kan tala om för datorn att starta automatiskt efter strömavbrott, något som brukar finnas i bios för moderkort till stationära datorer. Denna funktion ser jag som nödvändig för en "remote" installation. Det vore inget vidare att behöva åka till stugan bara för att datorn inte går igång efter ett strömavbrott.
Nordkvasen
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 jan 2010, 12:19
Ort: Sågmyra
Kontakt:

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av Nordkvasen »

Det där nätverkskortet verkar mycket intressant, tack för det.
Ja, det kan kanske bli lite knepigt att lösa strömförsörjningen, men det ska gå.
Jag har en bäck alldeles intill också, kanske vattenkraft kan vara nåt också.

Jag kikade lite på den här http://solarlab.se/solpanel/solceller/1 ... -60wp.html vad tror ni om den ?
Det är kopiösa mängder snö här också, kommer det bli problem eller fixar solpanelerna det självt ?
Hur länge tror ni att ett fullladdat bilbatteri skulle orka driva säg 20 w konstant innan det är slut.
Larky, när du säger 20W , hur får du fram det ? Jag kan inte det där.

Jag ska altså driva någon slags strömsnål server som jag minst av allt ska ha en tempmätare och ett usbmodem kopplat till, sen ju mer grejer man kan koppla på desto roligare så klart. En webcam vore ju kul och sen kanske man skulle mäta spänningen i batteriet, temperaturen i datorn och kanske mäta statistik på hur solcellerna fungerar.
Hur länge tror ni att ett fullladdat bilbatteri skulle orka driva säg 20 w konstant innan det är slut.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av Niklas »

Nordkvasen skrev:Hur länge tror ni att ett fullladdat bilbatteri skulle orka driva säg 20 w konstant innan det är slut.
Det beror på hur många Ah batteriet är på så kika på larkys uträkning där.
Med 20W=1.7A så går det 40Ah/dygn
Bil/startbatteriet i min bil är på runt 70Ah. Det finns fetare batterier och olika kvalité.
Ett bilbatteri är ju mest till för att dra igång bilen så titta på batterier som är till för mer kontinuerlig drift.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av larky »

20W är en ren gissning, det kan vara mer eller mindre beroende på vad du har för grejer. Enda sätet är att mäta vad de olika delarna drar i Ampere vid säg 12 Volt.

Solarlab hade en trevlig tabell vad du kan vänta dig få ut med en ren panel utan snö på i snitt, och för december är det 2,9 Ah vilket är ganska långt i från dygnsbehovet 40Ah vid 20watts last.
whilbone
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 okt 2009, 07:43
Ort: Göteborg

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av whilbone »

Jag har också haft lite tankar åt detta hållet men insett att kontinuerlig är för "dyrt" effektmässigt. Jag tittade därför på ett alternativ med en vanlig timer som slår av och på strömmen till datorn varje timme. Detta skulle även säkra för eventuella krasher av datorn. Datorn startar upp automatiskt vid påslagen ström och utför sina uppgifter som t.ex att ta en bild, mäta lite temperaturer etc och stänger sedan av sig själv. Total drifttid blir bara ett par minuter och sedan du kan utan vidare 20-dubbla drifttiden på batteri jämfört med att köra kontinuerligt.

Efter att ha tagit bild och mätt temperaturer så laddas skickas givetvis datan över till en server hemma i stan där jag kan ha tillgång till datan hela tiden.
Nordkvasen
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 jan 2010, 12:19
Ort: Sågmyra
Kontakt:

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av Nordkvasen »

Solenergi har jag lagt på hyllan så länge, det kostar lite för mycket och så ger det ganska lite.
Vindkraft däremot verkar ju vara grejen. Kolla in den här http://www.greenergystar.com/products/w ... rsion2.htm det finns flera liknande såna här grejer i ungefär samma prisklass. Dock har jag bara hittat dom i USA och då blir frakten nästan lika mycket. Jag får hitta nån att sambeställa med.

Som det verkar så borde man få ut så man klarar sig och är det i ett någorlunda blåsigt område så är det absolut inga problem.
Är det någon som kikat på vindkraftverk av den här typen ? Det finns massor med hembyggen på youtube, jag har suttit halva dan och bara förundrats över varför man inte ser sådana här saker i Sverige. i alla fall har de ungått mig...

Tänk vad fränt att få upp en sån här, då blir det att mäta vinden också.. :) Innanför pannbenet har jag redan monterat en sån här nu. Visst är det väl underbart med prylar ...


-The answer is blowing in the wind ...
Nordkvasen
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 jan 2010, 12:19
Ort: Sågmyra
Kontakt:

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av Nordkvasen »

Och så var det ju det där med webcameran som skall drivas också...
Då måste det ju bli något sånt här i så fall :)
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... _webkamera
Hqsystem
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 jan 2010, 21:53
Ort: Järfälla

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av Hqsystem »

För några år sedan hade Nokia både en mobil och en webkamera med inbyggd termometer. Fördelen med den är att du har både en kamera och en termometer i en enhet som är extremt strömsnål och som du kan kommunicera med över mobilnätet. Dom verkar inte finnas i sortimentet längre men man kan kanske hitta nån på blocket.
Vill du kontrollera temperaturen i nåt annat rum så köper du en termometer med fjärrgivare och ställer mottagaren så att du ser den med kameran.
Du behöver naturligtvis ett 12v batteri och nån form av laddning men bara en bråkdel av den tidigare nämnda lösningen
Nordkvasen
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 jan 2010, 12:19
Ort: Sågmyra
Kontakt:

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av Nordkvasen »

Ingen dum ide det där med webcam grejen, det måste vara en Nokia observer du menar. Det verkar ju vara en frän grej förstås.
Fast det var också lite för enkelt för mig, och dom verkar vara lite svåra att komma över numera. Jag vill gärna krångla lite också.
Nu har jag kommit så långt så jag har införskaffat en fit-pc2 en liten mini-itxdator som endast drar 6w, också den på ebay för 2200 kr. Ebay e fan inget dumt ställe att hitta fräna prylar på altså.
För er som vill ha extremt strömsnål dator kolla på http://www.shop.systemtech.se/ där säljer dom nya.
MikaelB
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 85
Blev medlem: 31 aug 2009, 10:18
Ort: Malmö

Re: temperatur och webcam i skogen !! ?

Inlägg av MikaelB »

En NSLU2 är definitivt ett bra alternativ i det här fallet.
Jag kör själv ett onewirenät på en NSLU2 och det drar under 5W!

Sedan kan det ju vara idé att snacka bluetooth med en gammal mobil som du både kan fotografera med och koppla upp dig på internet genom.

Mobilen drar förstås mer ström än en webcam, men du måste ju ändå koppla upp dig på något sätt.

Rekommenderas.
Skriv svar