Sensorer under jord

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
NiclasF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 160
Blev medlem: 24 sep 2011, 00:55
Ort: Stockholm

Re: Sensorer under jord

Inlägg av NiclasF »

Otroligt häftigt. Jag ska försöka göra något liknande.

Om du ska beskriva vad du gjort så är det intressant för mig att veta detaljerna hur du satt fast sensorerna och hur du tätat. Framför allt vad det var som felade med konstruktionen och hur du tänker göra på den nya.

Jag kommer i så fall att montera min i närheten av Nyköping, så jag behöver nog inte gå så djupt. Det är inte samma dynamik som du har :)
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sensorer under jord

Inlägg av larky »

Jag vet inte vad som gick snett, men det fungerade bara drygt 2.5 år. Jag smältlimmade sensorerna direkt i stumpar av alurör och tyckte väl att det var ganska tätt, men tydligen inte...
Nu blir det tätade sensorer typ https://www.m.nu/temperatursensor-tuffa ... p-252.html, och kopplingsbox på något sätt.
Lite osäker hur jag ska få det att fungera med spänningsmatning, och gärna någon form av trådlöshet.
Dessutom vill jag ner lite djupare, 2 meter kanske? Jag har väldigt lättgrävd mark så det ska inte vara det som begränsar.
Tillräckligt djupt för att inte se någon tydlig skillnad på sommar och vinter, hur djupt är det?
Skriv svar