Formel för ånghalt?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Formel för ånghalt?

Inlägg av CirruZZ »

Sitter och letar efter en formel för att räkna ut mättnadsånghalten för en viss luft temperatur. Någon som råkar veta den?

Jag vill kunna konvertera temp (Celcius) & relativ fuktighet (%) till ånghalt (g/m3).
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av CirruZZ »

Det är i princip den här tabellen som jag skulle vilja kunna ha i "formel format" :wink:
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av elf98 »

Följande php-funktion använder jag, kommer inte ihåg vad jag baserade den på och jag vet inte vilken enheten man får ut värdet i. För mig kvittar det då jag gör momentana jämförelser mellan två beräknade värden.

Kod: Markera allt

function anghalt($rh, $temp) {
        $base = 1.098 + $temp/100.0;
        $tmp = pow($base, 8.02);
        $anghalt = 288.68*$tmp * 1/(461.4*($temp+273.15))*$rh/100;
        return $anghalt;
}
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av CirruZZ »

Tack! :D ska se om jag kan översätta den till RPN så jag kan rita graf i rrdtool direkt från den data jag har i mina rrd filer (temp och RH)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av CirruZZ »

hmmm... :roll:

Hur skriver man A^8,02 med RPN? Dvs A upphöjt till 8,02. Det enda jag kan hitta är EXP men jag får inte till det. Kollade lite närmare och vad jag förstår så är EXP den naturliga logaritmen. Känns som jag har glömt matten i gymnasiet just nu.... :(
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av CirruZZ »

Efter att fått svar på rrdtools mail lista så löste det sig...

a^b => exp(log(a)*b) => a,LOG,b,*,EXP

Så för att räkna ut ånghalt (g/m3) med given temp (Celcius) och relativ fuktighet (%), använd följande,

Kod: Markera allt

CDEF:ah=288.68,1.098,temp,100,/,+,LOG,8.02,*,EXP,*,1,461.4,temp,273.15,+,*,/,hum,100,/,*,*,1000,*
Problem löst! :D
nissemanpower
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 maj 2011, 20:35
Ort: kalle

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av nissemanpower »

Hej CirruZZ,

fungerar "din" formel bra? Jag testade att använda den men jag får så väldigt stor skillnad i ånghalt när temperaruren går upp/ner. Ånghalten borde vara stabilare än RH men det får jag alltså inte :(

Mvh
NM
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av CirruZZ »

Jag har tänkt samma tanke som du och jag har upplevt liknande "fenomen". Men om det beror på formeln, eller om det beror på dom uppmätta värdena (temp/rh) som man matar in i formeln vet jag inte. Nedan ser du mina värden.
graph_rh.png
graph_rh.png (81.94 KiB) Visad 13350 gånger
graph_ah.png
graph_ah.png (46.17 KiB) Visad 13350 gånger
Exakt om det går att läsa ut några vettigt ur grafen för ånghalt har jag inte riktigt bestämt mig för än. :wink:
nissemanpower
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 maj 2011, 20:35
Ort: kalle

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av nissemanpower »

Det ser ut som att vi har samma fenomen iallafall, bra eller dåligt vet jag inte...

Vad använder du för RH/temp givare? Jag använder Clasolsons trådlösa som jag tar emot med datorn och jag trodde först att det var dom som "laggade" på RH sensorn så att det blev någon fördröjning.

Jag testade nu med lite olika värden från mina grafer och jämförde min AH mot den beräknade från vaisala.com och det verkar vara rätt. Då är frågan hur rätt indatat är.

Jag kollade en av mina givare utomhus och den verkade stämma mot vad smhi säger att det är så allt verkar vara rätt....

Jag tycker dock att det är konstiga AH svängningar...

/NM
nissemanpower
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 maj 2011, 20:35
Ort: kalle

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av nissemanpower »

:
pgote
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 apr 2012, 08:52
Ort: Lerberget

Re: Formel för ånghalt?

Inlägg av pgote »

En gammal tråd men med ett för mig aktuellt ämne. Jag tänkte att jag delar med mig om det är så att någon annan är/blir intresserad. Jag har läst igenom lite material som jag fått fatt på från Chalmers och Lunds universitet som jag bygger min styrning av fläktar på vinden..

Jag kör en trigger som lägger in mättnadsånghalten och aktuell ånghalt i samma tabell som genereras av Beyond Measure för mina "Humidity/Temp" sensorer och där baserar jag formeln på: http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/f ... 2DJweb.pdf

Mättnadsånghalt = 4.7815706 + 0.34597292 × t + 0.0099365776 × t^2 + 0.00015612096 × t^3 +
+1.9830825× E-6 × t^4 +1.5773396 ×10 -8 × t^5

Aktuell ånghalt = Mättnadsånghalt * relativ fuktighet / 100

Jag håller på att skriva ihop mina nötter här för mera info.. https://www.evernote.com/pub/pgoth/1wir ... f566084f7f
Skriv svar