Mäta pelletsförbrukning.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Mäta pelletsförbrukning.

Inlägg av rca »

Hej.

Har kopplat upp några ds18s20 och fick det att funka ! Blev sporrad att fortsätta "bygga ut" och funderar på att lägga till en "våg" har en lastcell som jag skulle vilja kunna "läsa" via 1-wire. För att kunna ha koll på förbrukningen av pellets samt larm när dom tar slut.

Cellen har tre trådar och när vikten ökar så ökar resistansen mellan kabel 1 & 2 men minskar mellan kabel 2 & 3. Hur skall man läsa detta på 1-wire nätet ? En ADC ? eller ?

Hur skall man koppla så dom inte tar ut varandra ?

Signalen måste förstärkas på något sätt ?

Har ingen/liten erfarenhet av detta !
Undrar om det är någon som kan komma med lite tipps ?
MobbA
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 okt 2007, 16:29
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Det där lät intressant, jag har också gått i tankarna på att mäta hur mycket pellets som finns kvar i veckoförrådet.
Jag var mer inne på en kapacitiv givare som ger en signal när det börjar bli slut på pellets.
Men att mäta vikten skulle ju vara lite roligare :D

Men vart hittar man en billig lastcell?
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Mäta pelletsförbrukning flyttas

Inlägg av rca »

Jag är inne på samma spår som dig ang. pellets förbrukningen, hittade en våg på ÖB som kostade 49:- som det sitter 4 lastceller i,
skall försöka bygga vidare på den idén, signalen från cellerna är dock väldigt liten (några få mV) så den måste förstärkas, skall titta vidare på det i höst då pelletsen ligger nere just nu !

Återkommer med mera när jag fått det att funka!
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av The_donk »

borde inte en ds2450 vara lämpligare, då den kan ta emot mätningar på 4 "kanaler". ett veckoföråd har ju 4 ben ( och skruv för alldel)
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 nov 2007, 13:48
Ort: Delsbo

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av bruka »

Har också den vågen från ÖB, har byggt om den så att den tar AA batterier. Knappcellsbatteriet räckte bara några veckor.
Men det var inte därför jag skriver utan en undran om kapaciteten, max 150 kg står det på den va?
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av The_donk »

16kg*11säckar=176 kg
men en våg under vart ben 176/4=44kg per ben
och då får man ha 4 st ds2450?
inte för att jag vet hur det ska kopplas...

EDIT: opps jag glömde vikten på förrådet blir väll ca + 10-20 kg på vart ben
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av rca »

Den våg jag tog lastcellerna från (Ö & B 49:-) var av glas så det kan vara därav max lasten!?

Har demonterat den och provlastat en lastcell till 100+kg och provmätt via en wheatstonebrygga med min FLUKE och den funkar utan problem !

Men sedan hur man skall konvertera dom 4signalerna till något som kan läsas av DS2438 eller DS2450 kan jag inte men jag fick ett tips på ett annat
forum om en krets från ELFA 73-381-14. för om jag fattat det hela sätt så måste signalen/erna förstärkas med 10-100ggr, DS2438 / DS2450 klarar inte att omvandla dessa små signaler till något vettigt om inte annat så blir upplösningen skit och ingenting, om man förstärker signalen från 0-5V och lasten är mellan 0 och 100 kg så blir det ca 1v/20kg, ganska hygglig upplösning ?
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av The_donk »

ja det är ju frågan om vad man ska ha vågen till om det är för att se förbrukningen eller för att se när förrådet nästan är tomt.
Ska man se förbrukningen krävs det ju rätt så hög upplösning (30g +- 30)
för min del kan jag tänka mig både ock :)

men hänger det verkligen på ds2438/50, är det inte lastcellen som måste vara noggran?
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av The_donk »

Har demonterat den och provlastat en lastcell till 100+kg och provmätt via en wheatstonebrygga med min FLUKE och den funkar utan problem !
vad det en våg eller 1 lastcell av 4, som du provade med?
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av rca »

Det var en av dom 4 cellerna som kom från vågen.
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av The_donk »

ok då räcker det med att köpa en våg
rca
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2007, 17:42
Ort: Motala

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av rca »

men hänger det verkligen på ds2438/50, är det inte lastcellen som måste vara noggran?
Jag skall koppla upp det igen ! jag minns inte mellan vilka värden som last cellen ligger, så kan jag komma med lite bättre svar!

Men last cellen ligger på mV nivå, DS2450/2438 klarar inte det utan skall ha en spänning mellan 0-5 V. om kretsen skulle detektera något så skulle det inte vara av något värde, jag tro att dom klarar som minst upplösning ca 10mV, och har lastcellen en spänning under 10mv så säger det inte så mycket :(
Så signalen från lastcellerna skall biffas upp så man får ett bredare register att spela på, typ 0-5V ut från lastcell efter förstärkning. Och där efter koppla in en ADC.(ds2438/50)
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Vilket termoelement typ K?

Inlägg av The_donk »

ok det låter rimligt. Nu har jag oxå inhandlat en våg, dock för 99:-
Så nu får vi lösa detta...
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Re: Mäta pelletsförbrukning.

Inlägg av The_donk »

Ja men jag tycker att vi fortsätter diskssionen här, så vi inte besudlar den andra tråden Webmaster kannske kan hjälpa oss att städa?

btw man kan inte mäta strömmen i stället för spänningen? 4-20mA?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mäta pelletsförbrukning.

Inlägg av elf98 »

Tråd städad, sammanfogad och flyttad!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar